Kampanjen, som först lanserades 2022, syftar till att uppmärksamma logistikpersonalens arbete under högsäsongen. Genom att säga "Alexa, thank my driver" till en smart högtalare, eller skriva frasen i sökfältet på Amazons sajt eller app, skickas en notis till föraren som utförde den senaste leveransen.
Tvådelad ersättningsmodell
Årets upplaga av kampanjen inleddes den 3 december med en direkt ersättning där varje "tack" genererade 5 dollar till föraren, utan kostnad för kunden. Amazon satte ett tak på 2 miljoner sådana interaktioner för denna inledande fas.
När denna gräns nu har passerats övergår kampanjen till en ny fas som löper fram till den 31 december 2025. Från och med i dag, den 11 december, tävlar förarna dagligen om prispengar baserat på antalet mottagna tack.
Enligt Amazon kommer de förare som får flest tack varje dag att belönas med 100 dollar. En summa som delas ut till totalt 1 250 förare från olika logistikenheter.
Fokus på den amerikanska marknaden
Sedan starten för fyra år sedan har Amazons kunder använt funktionen över 46 miljoner gånger. Bolaget lyfter fram funktionen som ett sätt att skapa en koppling mellan slutkund och logistikpersonal.
Initiativet omfattar leveransnätverket i USA, inklusive Delivery Service Partners och Amazon Flex-förare. Det framgår inte av informationen om Amazon planerar att implementera liknande bonussystem på andra marknader.