Julhandeln befinner sig i sin mest intensiva period. För detaljhandeln är det avgörande att förstå konsumenternas preferenser inför slutspurten. Enligt en färsk undersökning från Svensk Handel, genomförd av Novus, varierar önskemålen kraftigt beroende på var i livet konsumenten befinner sig.
För barn och unga är det fortfarande fysiska produkter som dominerar. I åldersgruppen 0–11 år toppar leksaksfordon, gosedjur och Lego listorna. När barnen blir äldre (12–17 år) skiftar fokus mot pengar, kläder och teknikrelaterade produkter som mobiltelefoner och hörlurar.
Heminredning och upplevelser
I gruppen unga vuxna (18–34 år) samt medelålders (35–49 år) är heminredning en återkommande favorit. Här syns dock en brytpunkt där materiella ting börjar blandas med önskemål om upplevelser samt lugn och ro.
För detaljhandlare kan noteras att kategorier som mode, böcker och träningsprylar fortfarande har en stark position i dessa köpstarka målgrupper.
Immateriella värden viktigast för äldre
Från 50 års ålder förändras önskelistorna markant. Materiella produkter får stå tillbaka för immateriella önskningar. "Fred på jorden", "att familjen mår bra" och "tid med familjen" är de högst rankade önskemålen, även om böcker och pengar fortfarande efterfrågas i viss utsträckning.
Vi hoppas att listorna vi nu presenterar ska ge hjälp på traven till alla de människor som runt om i landet ännu inte handlat alla sina julklappar. Men som alltid när det gäller gåvor, så är det viktigt att faktiskt köpa något betydelsefullt. Utgå alltid från mottagaren och inte dig själv när du står i affären, säger Brill Ivarsson, gåvoexpert på Svensk Handel.
Ivarsson påpekar vidare att undersökningen visar att många önskningar inte är kopplade till prislappen.
Om det är någonting jag vill förmedla så är det att julklappar inte handlar om att köpa den dyraste presenten. Tvärtom så visar undersökningen att många människors önskningar i princip är gratis, säger han.
Topplistor: Detta önskar sig svenskarna
Barn 0 till 5 år:
Leksaksfordon
Husdjur
Gosedjur
Lego/Duplo
Docka/Dockhus
Barn 6 till 11 år:
Lego
Smarta prylar
Sportrelaterat
Leksaksfordon
Kläder
Barn 12 till 17 år:
Pengar
Kläder
Musikrelaterat
Mobiltelefon/Hörlurar
Smink och skönhetsprodukter
Vuxna 18 till 34 år:
Heminredning
Pengar
Mode
Böcker
Elektronik
Vuxna 35 till 49 år:
Heminredning
Mode
Lugn och ro
Upplevelser
Träningsprylar
Vuxna 50 till 64 år:
Fred på jorden
Lugn och ro
Upplevelser
Att familjen mår bra
Pengar
Vuxna 65 till 84 år:
Fred på jorden
Att familjen mår bra
Lugn och ro
Böcker
Tid med familjen
Källa: Svensk Handel/Novus. Undersökningen genomfördes 1–9 december 2025 med 2 056 respondenter.