I början av året rapporterade Ehandel.se om hur Paypal-ägda webbläsartillägget Honey anklagats för omfattande influencer-bedrägeri, vilket ledde till över 20 stämningar och tvingade Google att ändra sina regler för tillägg. Nu har Youtubern Megalag släppt del två av sin granskning, trots försök från Paypal att stoppa videon.
Enligt Megalag mottog han kort innan publicering ett varningsbrev (cease and desist) från Paypals advokater gällande upphovsrättsintrång, då en anonym källa delat delar av Honeys källkod. Youtubern valde att redigera bort den specifika koden men publicerade övrigt material.
Omfattande insamling av butiker
I den nya videon skiftas fokus från influencers till hur Honey påverkar e-handlare. Honey uppger officiellt att de samarbetar med cirka 30 000 butiker. Enligt data som presenteras i videon, insamlad av utvecklaren Jelte, innehåller Honeys databas i själva verket över 180 000 nätbutiker.
Det innebär att cirka 146 000 butiker finns på plattformen utan aktiva affiliate-partnerskap.
Kritiken gäller att Honey automatiskt skrapar och publicerar rabattkoder från dessa butiker utan samtycke. Detta inkluderar koder avsedda för specifika kundgrupper, såsom personalrabatter, VIP-koder eller engångskoder för kundtjänstärenden.
”Ekonomisk utpressning”
I videon intervjuas Chip, vd för köksutrustningsföretaget Made In Cookware, som beskriver hur läckta interna koder skadat företagets marginaler och marknadsföringsstrategier. När e-handlare kontaktat Honey för att få sin butik borttagen från tjänsten, ska de ha fått svaret att detta inte är möjligt.
Enligt e-postkonversationer som visas i granskningen erbjuder Honey istället butikerna att gå med i deras affiliate-program. Genom att betala provision till Honey utlovas e-handlaren kontroll över vilka koder som visas. Megalag beskriver affärsmodellen som "ekonomisk utpressning", där betalning krävs för att stoppa skadan som tjänsten själv orsakat.
Datainsamling och riktad reklam mot barn
Granskningen tar även upp Honeys datainsamling. Tillsammans med den tyska ideella organisationen Data Request visas hur tillägget loggar detaljerad surfhistorik, köpbeteenden och även besök på webbplatser som inte är e-handel.
Videon uppmärksammar särskilt att Honey, trots skrivningar i sin integritetspolicy om en 18-årsgräns, aktivt marknadsfört sig mot barn. Exempelvis lyfts samarbeten med profiler som MrBeast fram, där unga tittare uppmanats att installera tillägget på familjens samtliga datorer.
Nytt avslöjande väntar
Avslutningsvis indikerar Megalag att en tredje del i granskningen är på väg. Denna ska enligt uppgift avslöja ett system dolt i Honeys källkod, designat för att kringgå branschregler gällande "stand down" – principen att ett tillägg inte ska ta över en affiliate-session om användaren redan klickat på en annan partners länk.
Utvecklaren Jelte bekräftar via plattformen X att datan bakom granskningen kommer att offentliggöras efter att nästa video har publicerats.