I samband med Clas Ohlsons senaste kvartalsrapport, som presenterades tidigare i december, redovisade bolaget en total omsättningstillväxt på 7 procent och en e-handelstillväxt på 8 procent. Tittar man isolerat på den egna försäljningskanalen clasohlson.com var ökningen 20 procent under kvartalet.
Kristofer Tonström, vd på Clas Ohlson, uppger nu för Nyhetsbyrån Direkt att han ser e-handeln som en central motor för bolaget framåt.
Online växer betydligt snabbare än helheten och vi förväntar oss att online kommer fortsatt vara en tillväxtdrivare under lång tid framöver, säger Kristofer Tonström till nyhetsbyrån.
Butikerna agerar logistiknav
Trots skiftet mot digital handel understryker vd:n symbiosen mellan kanalerna. Det fysiska butiksnätet, bestående av 244 butiker, fyller en funktion för logistiken i e-handeln.
Ungefär hälften av volymerna som kunden köper online går via våra fysiska butiker, säger Tonström.
Dyrare varor enbart på nätet
En del av e-handelsstrategin handlar om sortimentsbredd och prisklasser. Genom att centralisera lagret för dyrare sällanköpsvaror kan kedjan erbjuda produkter som inte är lönsamma att lagerhålla i varje enskild butik.
Tonström nämner bland annat avancerade smartklockor och större trädgårdsmaskiner som exempel. Strategin möjliggör försäljning av produkter i betydligt högre prissegment än vad som traditionellt associeras med kedjan. Nyligen noterades ett rekord i snittpris för en enskild artikel.
Vi sålde faktiskt den bara häromveckan, den dyraste någonsin. Det var en snöslunga, den finns fortfarande på vår hemsida så vi har några fler kvar. Det är en produkt som heter Yarbo, säger Kristofer Tonström.
Prislappen på den robotstyrda snöslungan ligger på närmare 83 000 kronor.
Hög förnyelsetakt
Totalt omfattar sortimentet under det egna varumärket cirka 17 000 artiklar. Sedan strategiuppdateringen 2022 har bolaget lanserat ungefär 5 000 nya produkter årligen, en takt man avser att bibehålla.
Utöver den organiska tillväxten har Clas Ohlson även expanderat sin onlineaffär genom förvärv. Via dotterbolaget Spares förvärvades nyligen e-handlarna Phonelife och Reservdelaronline, samt varumärket Teknikmagasinet. Bolaget har även aviserat en investering på över 400 miljoner kronor i distributionscentralen i Insjön för att öka automationsgraden och hantera framtida volymer.