ANNONS

Nytt julrekord för Elgiganten

Nytt julrekord för Elgiganten
Elgiganten har haft bråda dagar under julhandeln

E-handeln står för 15 procent av den totala försäljningen.

ANNONS

Årets julhandel innebar ytterligare en framgång för Elgiganten. 15 procent av den totala försäljningen under julhandeln har i år inkommit via nätbutiken. Enligt Elgigantens VD Niclas Eriksson så går nätshoppandet ofta hand i hand med handeln i de fysiska butikerna.

– Nätbutiken och de fysiska varuhusen kompletterar varandra väldigt bra och stärker vårt helhetserbjudande till kunderna. Veckan innan julafton var till exempel 70 procent av internetorderna så kallade collect@store där kunderna väljer att hämta produkterna i närmaste varuhus, säger Niclas Eriksson, VD på Elgiganten, i ett pressmeddelande.

Hörlurar och gamingprodukter sålde mest

Allra mest har försäljningen av så kallade gamingprodukter ökat - med över 50 procent jämfört med förra året. Den produktkategori som sålts i flest antal under årets julhandel är dock hörlurar i olika varianter.

– Marknaden har periodvis gått kräftgång men vi har lyckats förvalta kundernas behov och efterfrågan på ett bra sätt. Med en tillväxt på 7 procent under julhandeln går vi kraftigt emot HUI’s julprognos om en ökning på 1 procent för elektronikhandeln och det är jag väldigt stolt över. Resultatet kan till viss del tillskrivas ökade snittpriser då kunderna i allt högre utsträckning väljer kvalitetsprodukter med bättre specifikationer framför produkten med till absolut lägsta pris. Det är en väldigt tydlig trend vi ser just nu, konstaterar Niclas Eriksson.

ANNONS
Michell Grönlund