ANNONS

Giffelsugen kund gav 63 000 likes på Facebook

Giffelsugen kund gav 63 000 likes på Facebook
Giffelsuccé på Facebook

Belönas med tre påsar om han når målet.

ANNONS

Kan jag få tre påsar Pågens Gifflar om jag lyckas få 100 000 likes, 50 000 kommentarer och 25 000 delningar på det här inlägget på Facebook? Den frågan möttes Henrik Roos, community manager för Pågen Gifflar på brödföretaget Pågen, av när han gick in på Facebook i går morse.

"Trodde inte att det skulle vara möjligt"

Som community manager är det Henrik Roos jobb att driva engagemang i den sociala kanalen och att svara på de förfrågningar som kommer in. Den här gången behövdes det knappast någon betänketid, utan frågeställaren "Mattias K" fick direkt ett positivt besked.

- Jag ser det stora engagemanget för Gifflar varje dag, men när Mattias hörde av sig och berättade om sin idé trodde inte ens jag att det skulle vara möjligt att lyckas. Han satte ju väldigt ambitiösa mål. Men redan nu, strax efter klockan 22 på torsdagskvällen, är han på mycket god väg! Det kan gå! säger Henrik Roos i ett pressmeddelande.

Ja, uppenbarligen stod landets Facebookmedlemmar redo att hjälpa Mattias K att få sina giffelpåsar. Redan samma eftermiddag tog engagemanget fart och under torsdagskvällen hade Mattias inlägg nått 63 000 likes, 15 000 delningar och 30 000 kommentarer.

"Självklart får han sina påsar"

Från Pågens sida är man överväldigad av den omfattande responsen.

- Det är inte varje dag vi får en sån här förfrågan, men det är jätteroligt! Självklart kommer Mattias att få sina påsar med Gifflar om han lyckas uppnå sitt mål. Vi har jobbat aktivt en tid med Community management och det ger massor av kärlek tillbaka. Det är fantastiskt med en kanal där vi faktiskt kan ha en dialog med alla fans till Pågen Gifflar, kommenterar Anna Säfström, som är informatör på Pågen.

Säger nej till liknande förslag

Trots den stora uppmärksamheten har man hos Pågen bestämt sig för att inte anta andra utmaningar i samma stil. 

- Mattias utmaning, som fått fantastisk spridning, kom från honom själv helt spontant och vi nappade lika spontant eftersom utmaningen är en rolig grej. Och just därför att utmaningen var Mattias egen spontana idé och inte vår, har vi också bestämt oss för att inte anta andra utmaningar. Mattias kommer givetvis att få sina tre påsar, skriver Anna Säfström i ett mejl till Ehandel.se.

Har ni lärt er något av det här som andra företag också kan ha nytta av?

- Vi har jobbat länge med att ha nära relation med vårt community på Facebook. Det vi har lärt oss är att relationen med konsumenterna är otroligt viktig och fått bevittna ett fantastiskt engagemang kring Mattias strävan att nå sitt mål.

ANNONS
Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se