ASOS resultat störtdyker – föll med 87% första halvåret

"Kan mycket bättre".

Om du returnerar för många varor på ett sätt som skiljer sig från vad som får anses normalt, kommer vi eventuellt att porta dig som kund. Det beskedet kom e-handlaren Asos med tidigare i veckan. Bakgrunden var att företaget hade tröttnat på kunder som köpte hem plagg för att använda dem till exempelvis en bild på Instagram, för att sedan skicka tillbaka dem igen.

LÄS ÄVEN: Efter sociala medier-larmet - nu blir det svårare att returnera

Annons
Annons

Och nu blir anledningen till Asos frustration kanske ännu lite tydligare. I dag släpper nämligen företaget sina siffror för det första halvåret av det brutna räkenskapsåret 2018/2019. Under perioden 1 september 2018 till 28 februari 2019 föll Asos resultat från 29,9 till 4 miljoner pund, vilket är ett tapp på 87 procent.

Ökade omsättningen med 14 procent

Under det senaste halvåret har Asos bland annat dragits med kostnader för sitt lagersystem, men på omsättningssidan har bolaget trots allt haft en ljusare utveckling. Försäljningen ökade med 14 procent till strax under 1 315 miljoner pund. Summan motsvarar nästan 16 miljarder svenska kronor.

- Asos kan mycket bättre. Vi har identifierat en rad saker som vi kan göra bättre och tar till åtgärder i enlighet med det. Vi är förvissade om att utvecklingen förbättras under det andra halvåret och ändrar inte utsikterna för helåret, säger Asos vd Nick Beighton i en kommentar.

Asos ser dock optimistiskt på framtiden. För helåret håller företaget fast vid sin prognos om den rörelsemarginal på två procent som tidigare kommunicerats.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!