Adlibris försäljning ökade med 15 procent under 2015

2015 var ett händelserikt år för Adlibris. Förutom en breddning av produktkategorier och öppnandet av sin första fysiska butik ökade bokjättens försäljningen igen efter ett mindre lyckat 2014.

Under 2014 minskade Adlibris försäljning för första gången sedan nätbokjätten grundades 1997. 2015 var däremot ett bättre år, något man flaggade för redan i mitten av december, och förutom öppnandet av en fysisk butik i centrala Stockholm ökade försäljningen med 15 procent under året.

– Vi har fortsatt förbättra och förstärka det kunderbjudande som är Adlibris kärna; bra priser, ett brett utbud och snabba leveranser. Ambitionen för 2015 var att öka vår tillväxt och vi är väldigt nöjda med den utväxling vi har fått, säger Henrik Oscarsson, COO Adlibris.

Annons

Fler produkter och snabbare leveranser

I somras introducerade Adlibris kategorierna Pyssel & DIY, Papper & kontor och Barn & leksaker och i år planerar man att utöka sortimentet ytterligare. Bland annat kommer den nya kategorin Kök & dekoration att lanseras under första halvåret 2016, men även leveranserna kommer att få ett större fokus.

– Kundnytta och kundupplevelsen är vårt främsta fokus och därför kommer leveranserna att vara en av våra prioriteringar under 2016. Vi kommer också fortsätta bredda vårt erbjudande till kunderna genom att utöka vårt sortiment, säger Henrik Oscarsson.

Annons