Adlibris köper Type & Tell av Bonnier Books

"Som e-handelsbolag är det självklart att vi vill vara en del av trenden".

Bonnier lanserade sin självpubliceringstjänst Type & Tell på bred front i slutet av 2015. Tanken var att digital självpublicering skulle få fäste i Sverige.

LÄS ÄVEN: Självpublicering ska ge Bonnier nya affärer

Annons

I dag meddelar nätbokjätten Adlibrisgruppen att de köper Type & Tell av Bonnier Books Nova.

- Egenutgivning är någonting vi länge sneglat på eftersom det är ett fantastiskt sätt för författare att snabbt och enkelt nå ut med sin bok till läsaren. Type & Tell har en av marknadens smidigaste lösningar för detta. Vi ser fram emot att fortsätta utveckla erbjudandet inte minst med närmare koppling till Sveriges största säljkanal för böcker. Vi vill också säkerställa ett avsevärt billigare erbjudande för kunderna när det gäller att få boken tryckt, säger Johan Kleberg, vd på Adlibrisgruppen, i ett pressmeddelande.

"Ser stor potential inom egenutgivning"

Enligt siffror från Adlibrisgruppen så ska en av åtta böcker ha varit självutgivna i Sverige under förra året. Och som vi tidigare berättat så är metoden redan stor i USA där bland annat Amazon tryckt på hårt kring självpublicering, via sin tjänst Kindle Direct Publishing.

LÄS ÄVEN: Enorma möjligheter med självpublicering

- Vi ser en stor potential inom egenutgivning för såväl nya som etablerade författare, utvecklingen där kontakten mellan säljare och kund i allt större utsträckning sker utan mellanhänder via digitala plattformar är tydlig och som e-handelsbolag är det självklart att vi vill vara en del av den trenden, säger Johan Kleberg.

Type & Tell ska idag ha 5000 registrerade användare och övertaget av verksamheten sker den 1 september 2018. Köpeskillingen delges ej.

Annons