Adlibris nya plan: Att skapa ett e-handelsanpassat ombud

Sju månader efter butikspremiären vill Adlibris VD Johan Kleberg på allvar ta upp kampen med de befintliga postombuden.

Det var i mitten av november förra året som Adlibris slog upp porten till sin första butik på Regeringsgatan i Stockholm. Drygt sju månader senare sammanfattar företagets VD Johan Kleberg projektet med att en del gått bra och annat mindre bra.

Bland ljuspunkterna nämner han att både besökssiffrorna och försäljningen tickar på som förväntat. Caféverksamhet, evenemang och ett sortiment med leksaker, pyssel och bästsäljande boktitlar har visat sig gå hem bland besökarna. Det som däremot inte har blivit som det var tänkt är att butiken också skulle ha fungerat som ett utlämningsställe för beställningar som gjorts i Adlibris nätbutik.

Annons
Annons

- Nej, det har vi inte lyckats med på något bra sätt, säger Johan Kleberg.

Varför inte?

- Vi underskattade utmaningarna och tänkte nog för lite. Sade mest att det är bra om man kan hämta i butiken och sen tittade vi på utlämningsställena och tänkte att det kan inte vara så svårt.

Vill erbjuda ombudstjänster som saknas

Johan Kleberg beskriver de befintliga utlämningsombuden som “rätt svaga” och anser att de i sin nuvarande form drabbar e-handeln. Om Adlibris butik nu ska fungera som ett ombud vill han att hans företag ska tänka större och erbjuda något unikt. Han nämner till exempel möjligheten för kunden att ändra sig från ombud till hemleverans efter det att varan har lämnat lagret.

- Vi tänker att låt oss istället göra något bra. Vi ska vara som ett ombud men också erbjuda tjänster som saknas. Så under hösten ska vi fokusera på det, att göra något åt den ofta negativa ombudsupplevelsen som framför allt drabbar de som bor i storstäderna, säger han.

Butiken i Stockholm är än så länge Adlibris enda, men Johan Kleberg stänger inte dörren för att öppna fler framöver. De kommer dock i så fall se lite annorlunda ut.

- Det vi tycker är intressant är att se om vi kan lyckas göra ett e-handelsanpassat ombud. Så vi får se hur det går. Det är absolut tänkbart att det blir fler butiker, men i så fall kommer de nog att vara mindre till ytan och i första hand vara en plats för uthämtning, även om de förstås kan sälja också.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!