Alibaba höll inte för trycket – omsatte 120 miljarder

601 miljoner aktiva kunder på 12 månader.

Förväntningarna är högre än någonsin på e-handelsgiganterna Amazon och Alibaba. När Amazon i förra veckan rapporterade fina tillväxtsiffror sett till både omsättning och resultat, slutade det ändå med att företagets aktie sjönk.

LÄS ÄVEN: E-handlarens vinst nära 3 miljarder dollar - aktien föll

Annons
Annons

Nu har det blivit kinesiska Alibabas tur att visa upp vad företaget har levererat under det tredje kvartalet. Facit blev att bolagets omsättning totalt sett ökade med 54 procent till knappt 85,2 miljarder kinesiska yuan, vilket motsvarar cirka 120 miljarder svenska kronor.

"Ännu ett kvartal med snabb tillväxt"

Av dem stod företagets kärnverksamhet, det vill säga e-handeln, för knappt 72,5 miljarder yuan.

- Alibaba hade ännu ett starkt kvartal med snabb tillväxt. Värt att notera är att antalet kunder som handlar minst en gång per år ökade med 25 miljoner och är nu uppe i 601 miljoner, om man ser till de 12 månader som tog slut den 30 september 2018, säger Daniel Zhang, vd för Alibaba Group, i en kommentar till rapporten.

Lägre än förväntat

Även om siffrorna kan verka hisnande så hade marknadens analytiker räknat med ännu högre nivåer från Alibaba. Enligt TT förväntades omsättningen för kvartalet klocka in på 86,5 miljarder yuan.

Under årets tredje kvartal ökade Alibabas e-handelsverksamhet samtidigt sitt rörelseresultat (EBITDA) till 29,8 miljarder yuan - drygt 39 miljarder kronor. Det är en ökning på 13 procent jämfört med samma period förra året.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!