Alibaba matar på med ny tung miljardinvestering

Enligt uppgifter till den kinesiska finanssiten Caixin ska Alibaba investera 1,25 miljarder dollar i matleveranstjänsten Ele.me.

Ele.me, som betyder ungefär "Hungrig nu?", är ett kinesiskt företag som specialiserat sig på matleveranser till hemmet. Enligt bland annat Reuters och TechCrunch, som fått sin information från den kinesiska nyhetssajten Caixin, ska Alibaba investera 1,25 miljarder dollar i företaget. E-handelsgiganten blir då företagets största ägare med 27,7 procent av aktierna. 

Flera medier uppger att köpet är en del av företagets O2O-strategi. O2O, online to offline, är en växande trend i Kina och går ut på att allt fler tjänster kombinerar online och offline. Tidigare har det till exempel handlat om appar som har kunnat användas för att boka en taxi eller för att ge en restaurang en recension.

Annons

Följer i konkurrenternas fotspår

Enligt Reuters spenderade Alibaba under förra året inte mindre än 8 miljarder dollar på liknande satsningar. Bland annat har företaget tidigare investerat i Koubei, en sida som tillhandahåller kuponger på mat.

- Alibaba gör alltid investeringar för att ta kontroll över något. Det är helt logiskt att företaget väljer att investera i Ele.me, säger Lu Zhenwang, VD för Shanghaibaserade företaget Wanqing Consultancy till China Daily.

Både Alibaba och Ele.me ska ha avböjt att kommentera den senaste affären men Reuters uppger att även Alibabas rivaler JD.com och Tencent tidigare investerat i Ele.me.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!