Alibaba tar sig sig an Ebay och Amazon i USA

Kinesiska Alibaba öppnar nu sin första nätbutik i USA. Med butiken 11main.com riktar man sig direkt till amerikanska konsumenter och detta är troligtvis bara första steget i e-handelsjättens planer på att utmana Amazon och Ebay på deras egen hemmaplan.

I början av året berättade vi om Alibabas planer på att lansera sin första amerikanska e-handelssajt som riktar sig direkt till konsumenter. Nu verkar det ha skett. Den kinesiska e-handelsjätten skall enligt rapporter ha slagit upp portarna till butiken 11main.com igår, och även om man fortfarande möts av en text som förklarar att sajten öppnas inom kort, verkar speciellt utvalda redan kunna logga in.

Marknadsplatsen, som för tillfället befinner sig i beta, kommer endast att vara öppen för speciellt inbjudna, åtminstone till en början, och tanken är att den ska ge samma känsla som att handla i lyxiga butiker i den fysiska världen.

Annons
Annons

Exklusiva varor

Sajten kommer enligt Alibaba att innehålla ett brett urval av produkter och beskrivs som en boutique eller marknadsplats, där handplockade butiksägare inom bland annat mode, teknik och smycken får sälja sina produkter. En del av varorna ska inte heller gå att få tag i någon annanstans.

– Vi brinner för de butiker som vi bjuder in och vill hjälpa dem att växa. Vi kommer efterhand att introducera nya butiksägare som representerar den mångfald vi är ute efter och som presenterar sina fantastiska produkter i en vackert designad upplevelse, säger Mike Effle, vd för 11main.com.

Källa: Reuters

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!