Alibaba till motattack efter kritisk artikel

Den kinesiska e-handelsjätten hackar på börsen samtidigt som tillväxten sjunker. Nu är det allt fler som ifrågasätter Alibaba och tror på en fortsatt fallande aktiekurs. Alibaba slår dock tillbaka mot kritiken.

När Alibaba börsnoterades för nästan exakt ett år sedan, den 19 september på New York Stock Exchange, slog man alla rekord och bolaget värderades till osannolika 1,38 biljoner kronor. Aktiekursen fortsatte uppåt under slutet av 2014 men har sakta men säkert dalat.

I samband med börsnoteringen kostade aktien 68 dollar och som mest 120 dollar per aktie, men enligt fredagens stängningskurs hade aktien sjunkit till knappt 65 dollar. Och det finns de som tror att aktien kan tappa ytterligare.

Annons
Annons

Enligt aktietidskriften Barrons, som ägs av Wall Street Journal, och dess skribent Jonathan Laing kommer det att ta lång tid innan aktien når de höga nivåerna igen. Laing påpekar också att man vid en genomgång av bolaget sett en rad tecken som tyder på att bolagets aktie bör gå ner ytterligare 50 procent.

Det trots att majoriteten av analytikerna fortfarande har en köprekommendation på Alibaba med en riktkurs på 95,50 dollar i genomsnitt.

Uppblåsta siffror

Att Jonathan Laing är så pessimistiskt inställd till Alibaba beror delvis på problem inom bolagets styrelse och intressekonflikter tillsammans med det stora antalet förfalskade varor som florerar på Alibabas olika sajter.

Det som bekymrar Laing mest är dock Alibabas höga tillväxt, eller rättare sagt att han tror att tillväxten kan bygga på siffror som inte riktigt stämmer. Enligt Alibabas egna siffror har bolaget en tillväxt som är betydligt högre än de flesta stora techbolagen, som Amazon, Google och Facebook.

Laing menar att Alibabas siffror, som säger att man har 367 miljoner kunder, och som påstås spendera 26 procent mer på Taobao och Tmall än vad en genomsnittlig amerikansk konsument spenderar totalt online under ett helt år, omöjligt kan stämma.

Det då Kina beräknas ha 374 miljoner nätkonsumenter totalt och den genomsnittlige Alibaba-kunden ska ha spenderat 1215 dollar per år. En siffra som är mer än hälften av vad den genomsnittlige kinesiske konsumenten spenderar on- och offline årligen.

Alibaba slår tillbaka

Artikeln har plockats upp av en rad medier världen över och det är något som självklart inte ställer Alibaba i god dager. Vilket tidigare idag fick den kinesiska e-handelsjätten att bemöta kritiken på sin egen nyhetssajt Alizila.

I ett öppet brev går Alibabas chef för internationella relationer, Jim Wilkinson, hårt åt artikeln och menar bland annat Jonathan Laing beräknat pe-talet, den siffra som många använder sig av för att avgöra hur billig eller dyr en aktie är, med felaktiga siffror.

Annons
Annons

Han bemöter även kritiken angående antalet kunder och menar att siffran inte alls är orimlig då Alibaba är klart störst på marknaden. Wilkingson påpekar också att de 367 miljoner kunderna motsvar antalet aktiva användarkonton som beställt något på sajten under det senaste året.

Utöver det passade Alibaba även på att korrigera Jonathan Laings siffra över vad den genomsnittliga kinesiska konsumenten spenderat på Alibabas sajter under det senaste året till 1056 dollar.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!