Alibabas årliga försäljning toppade hela USA:s e-handel

Den kinesiska e-handelsjätten slår nya rekord och ökade omsättningen med 39 procent under det fjärde kvartalet jämfört med året innan.

Alibaba har släppt sin rapport för det fjärde kvartalet, som slutade den 31 mars, samt för helåret 2016 och e-handelsbolaget kan visa upp imponerande siffror. Under räkenskapsårets sista tre månader omsatte Alibaba 24,2 miljarder yuan, cirka 30 miljarder kronor.

En ökning med 39 procent jämfört med samma period föregående år. Samtidigt uppgick det totala värdet av varor, Gross Merchandise Volume, GMV, som såldes på Alibabas olika marknadsplatser till 742 miljarder yuan, cirka 919 miljarder kronor. En ökning med 24 procent jämfört med fjärde kvartalet 2015.

Annons
Annons

Alibaba fortsatte under perioden att investera på bred front i nya företag. Något som fick vinsten att minska med 1,4 procent jämfört med föregående år till 7,6 miljarder yuan, cirka 9,4 miljarder kronor.

Slår hela USA på fingrarna

Tittar vi lite närmare på helåret landar Alibabas försäljning på 101 miljarder yuan, cirka 125 miljarder kronor och, gör samtidigt en vinst på 71,3 miljoner yuan, cirka 88 miljoner kronor. En ökning med hela 193 procent jämfört med räkenskapsåret 2015.

Det totala värdet av varor, Gross Merchandise Volume, GMV, som under året såldes på e-handelsjättens marknadsplatser uppgick till smått imponerande 3 biljoner yuan, cirka 3,7 biljoner kronor.

En ökning med 27 procent jämfört med 2015, och för att sätta det hela i perspektiv, är det 42 procent mer än vad alla amerikanska e-handlare sålde för tillsammans under 2015.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!