Allt fler amerikaner väljer nätet under Black Friday

Amerikanarnas stora shoppingdag Black Friday, kommer i år att bli mer digital än någonsin. Enligt en ny undersökning säger nästan en tredjedel av landets konsumenter att de kommer att bege sig ut på nätet för att spendera sina pengar.

Den 29 november är det åter dags för Black Friday, USA:s största REA-dag för fysiska butiker. Men dagen har även börjat smitta av sig på näthandeln och landets e-handlare har på senare år kunnat profitera en hel del på Black Friday även de.

Förra årets slogs ett nytt försäljningsrekord när amerikanarna shoppade för över 1 miljard dollar på nätet. Men det rekordet kommer troligtvis att bli kortvarigt då dagen väntas bli ännu mer digital i år.

Annons
Annons

Enligt en ny undersökning utförd av konsultföretaget Accenture, uppger 30 procent av de amerikanska konsumenterna att de kommer att bege sig ut på nätet för att spendera pengar under Black Friday. Att jämföra med förra året då den siffran var 25 procent.

Stor shoppinghelg väntar

Black Friday infaller dagen efter Thanksgiving som är startskottet på en helg full med shopping. Förutom de två dagarna är den efterföljande måndagen, som kallas Cyber Monday, näthandlarnas motsvarighet till Black Friday.

En dag som även den slog rekord förra året, och fortfarande är den största näthandelsdagen någonsin i landet. Totalt näthandlades det för 1,46 miljarder dollar i USA under förra årets Cyber Monday, en ökning med 20 procent från 2012.

Totalt spenderades mer än 4,3 miljarder dollar under Thanksgiving-helgen. Men det verkar som att årets shoppinghelg, som inleds om drygt två veckor, kommer att slå nya rekord. Ett svenskt initiativ har även startats för att försöka skrämma upp siffrorna här hemma under den svarta fredagen, men då under namnet E-handelns dag.

 

Källa: Internet Retailer

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!