Allt fler sajter kampanjar för ett klipp på nätet

Black Friday är igång och det är inte bara handlare, on- och offline, som vill locka kunderna till att göra en bra deal. Rabatt- och kampanjsajter vill också ha sin bit av kakan. Något som vissa e-handlare är positiva till, andra inte. Hur det än är blir de allt fler.

Rabatt- och kampanjsajterna på nätet ökar i antal. Förutom att själva göra sig en hacka hoppas man hjälpa kunderna med att göra en bra affär. En av dessa är Rabble som efter fyra år som renodlad mobiltjänst, nu tar steget från mobiltelefonen och in i datorn.

I samband med Black Friday lanserar Rabble Rabattkoder Online, en användardriven sajt som ska samla alla typer av rabattkoder från nätets mest populära nätbutiker. Tanken är att på sikt vända dagens sökbeteende, där konsumenter i stor utsträckning googlar sig till rabatter vid köp, till att istället fungera som inspirationskälla som leder till köp.

Annons
Annons

Målet är att bli Skandinaviens största samlingsplats för rabattkoder, erbjudanden och kampanjer på nätet.

– Årets julhandel sker i stor utsträckning online, och där har Rabbles rabattkodssida ett bra utgångsläge att ta en stark position givet det förtroende vi har hos vår användarbas. Tillförlitlighet och användarvänlighet är grundstenarna i en hållbar tjänst, säger Daniel Zeitoun, VD på Rabble.

Nytt köpbeteende på nätet

Exempel på andra aktörer inom området är Rabattkod.se, Aftonbladets rabattkodssajt och Kampanjjakt.se. Den sistnämnda sajten lanserades redan 2009 och räknar i år med att omsätta 16 miljoner kronor.

– Vi såg tidigt att ett nytt köpbeteende började utvecklas på nätet och att några riktigt bra alternativ för rabattsidor inte fanns tillgängliga. De flesta sidor som fanns uppe år 2009 var hobbyprojekt där folk satt och uppdaterade kampanjer några få tillfällen i veckan. Det vi var först med var att göra rabatter till en heltidssysselsättning och lyckades få med några storbolag i satsningen, säger Daniel Sisay, delägare till Kampanjjakt.se.

Rabattkodsajter är samtidigt något som delar e-handlare i två läger. Vissa är positivt inställda, andra är det inte. Hur som helst är det inget nytt koncept.

– Papperskuponger har funnits sedan länge men har numera ersatts med digitala rabattkoder som enkelt används genom att kopiera och klistra in koden i kassan hos webbshoppen, säger Daniel Sisay.

 

Annons
Annons

Källor: Press (1, 2), Entreprenör24

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!