Allt fler vill handla second hand-mode på nätet

Antalet auktioner med damkläder på Tradera har ökat med nästan en femtedel jämfört med förra året.

Att det går bra för många modeföretag på nätet är ingen hemlighet, men svenskarna är inte bara intresserade av att handla nytt när de ger sig ut efter kläder och accessoarer. På Tradera har antalet upplagda auktioner inom damkläder ökat med 18 procent jämfört med ett år sedan. Auktionerna inom damskor och barnkläder har haft en liknande utveckling.

- Vi har gjort en medveten satsning på modesegmentet under året, till exempel har vi etablerat Tradera Trend i samarbete med Make It Last och auktionerat ut Greta Grams kollektion direkt från visningen under modeveckan. Samtidigt är trenden tydlig – svenskarnas intresse för att köpa och sälja begagnat ökar stadigt, säger Sofia Hagelin, presschef Tradera.

Annons
Annons

"Second hand som komplement"

Odd Molly, H&M och Ralph Lauren är några av de märken som förekommer allra oftast på Tradera. Begagnatsajten får stöd av Swedish Fashion Council när det kommer till uppgifterna om att allt fler vill handla kläder och accessoarer som använts tidigare.

- Svenskarna är idag mer medvetna om att kvalitetskläder har ett värde på andrahandsmarknaden. Vi köper alltmer bra kvalitetsgrejer som håller länge och man handlar alltmer second hand som komplement, säger Elin Frendberg, VD för Swedish Fashion Council.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!