Amazon expanderar sin Twitter-handel till Indien

Amazon utökar sitt e-handelssamarbete med Twitter. Sedan lanseringen har kunder i USA och Storbritannien kunnat använda sig av tjänsten, men nu kan även shoppingsugna indier, proppa sin kundvagn hos e-handelsjätten full direkt från mikrobloggen.

I maj lanserade Amazon och Twitter en ny funktion som gör det möjligt att lägga till produkter i sin kundvagn på marknadsplatsen via mikrobloggen. Med hjälp av en tweet och hashtagen #AmazonCart kan användare, utan att lämna Twitter, shoppa loss på mikrobloggen för att sedan slutföra köpet hos Amazon när helst det passar.

Till en början var det endast möjligt för användare i USA och Storbritannien att använda tjänsten men nu utökar man med ytterligare ett land, Indien.

Annons
Annons

35 miljoner tvittrare

Att man satsar på den här typen av tjänst i Indien är inget oväntat drag från Amazons sida. Än så länge är man en relativ nykomling i landet där man konkurrerar med stora inhemska e-handlare som Flipkart och Snapdeal. Den mobila e-handeln växer samtidigt med hög fart i landet.

Twitter har tidigare också sagt att man ska göra en storsatsning i Indien där man än så länge beräknas ha cirka 35 miljoner registrerade användare. Något man hoppas ska växa rejält med tanke på att det idag finns drygt 210 miljoner Internetanvändare i landet.

Källa: The Next Web

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!