Amazon funderar på att ta tunnelbanan till kunden

Mer än 250 biljettkontor i Londons tunnelbana ska läggas ner de närmaste åren. Men det verkar som att de kan komma till användning på annat sätt. Amazon ska ha siktat in sig på kontoren och ryktet säger att de ska omvandla dem till obemannade upphämtningsstationer för e-handelspaket.

Londons borgmästare Boris Johnson meddelade i förra veckan att nästan alla av stadens bemannade biljettkontor till tunnelbanesystemet skulle stängas under 2015. De ska istället ersättas av digitala lösningar där pendlare betalar med kort.

Men det ser ut som att kontorsytorna ändå kan komma till användning. Amazon ska enligt rykten ha planer på att omvandla dem till självbetjäningsautomater där deras kunder kan hämta upp sina paket.

Annons
Annons

Konkurrenten Ebay meddelade i september att man inlett ett liknande samarbete med den brittiska detaljhandlaren Argos. På prov kommer man att lansera tjänsten, Click and Collect, vilket innebär att Ebays kunder kommer att kunna hämta ut sina varor i ett 50-tal av Argos butiker runt om i landet.

Det Amazon planerar att göra i tunnelbanan kommer dock inte att kräva någon betjäning av människor, förutom att någon stoppar in paketen i automaterna, och påminner mer om Amazons redan befintliga Amazon Locker.

Vill bredda sina tjänster

Amazon själva har ännu inte kommenterat det hela men Transport for London, TfL, säger sig prata med ett antal näthandlare om att omvandla biljettkontoren till upphämtningsställen. Och ett liknande samarbete ska man redan ha inlett med dagligvarukedjan Asda.

Deras kunder kan nu beställa matvaror innan lunch för att sedan hämta upp dem efter klockan 16 i sex av Londons tunnelbanestationer.

– Som en del i vår bredare kommersiella utveckling arbetar vi med återförsäljare för att omvandla de tjänster som erbjuds våra kunder. I veckan meddelades det att vi arbetar med Asda i ett försök att erbjuda upphämtningstjänster på sex av våra tunnelbanestationsparkeringar. Vi funderar även på att arbeta med andra återförsäljare för att erbjuda liknande tjänster, skriver TfL i ett uttalande.



Källor: TechCrunch, IBTimes UK

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!