Amazon gör det möjligt att shoppa fysiskt inuti appar

Amazon har infört en ny funktion som gör det möjligt att köpa fysiska produkter inuti mobila appar. Nu blir det möjligt för mjukvaruutvecklare att skapa spel, appar och andra program som säljer produkter från Amazon, antingen inuti appen, eller genom att länka till Amazons nätbutik.

”In-app purchases” eller ”Köp inuti program” som det heter på svenska är inget nytt och är en funktion som gör det möjligt att handla inuti appar som man laddat ner till sin smartphone eller surfplatta.

Det vanliga är dock att användaren köper digitala varor som till exempel tidskrifter eller nya nivåer till ett spel. Det vill Amazon ändra på och nu har man lagt till en ny funktion som ska göra det möjligt att shoppa fysiska produkter inuti mobila appar.

Annons
Annons

– Tänk dig att en utvecklare av en kost och fitness app nu även kan erbjuda sina kunder möjligheten att köpa vitaminer, kosttillskott och fitnessredskap i appen, direkt från Amazon, säger Mike George, Amazons vice ordförande med ansvar för spel, app store och Cloud Drive.

Fysiskt och digitalt som komplement

I april 2012 gjorde Amazon det möjligt för utvecklare att lägga till funktionen så att appens användare kunde köpa digitala produkter inuti appen. En funktion som sedan tidigare erbjöds av Apple och Google.

Genom att göra det möjligt att köpa fysiska produkter vill Amazon ta det till nästa nivå, något som spelföretaget Days of Wonder nappat på. Inom kort planerar man att släppa en ny version av sin mobila app "Ticket to Ride", där det kommer att vara möjligt att köpa brädspelet via Amazon.

Man planerar även att göra det möjligt att köpa både den fysiska och digitala versionen av spelet som ett enda paket. Eric Hautemont, vd för Days of Wonder, säger att de fysiska och digitala versionerna av spelen kompletterar varandra, och när företaget släppte iPad-versionen av "Ticket to Ride", steg försäljning av brädspelet med 30 procent. När iPhone-versionen kom ut, steg den ytterligare 30 procent.

– Vår förväntan är att försäljningen kommer att öka igen. Människor som aldrig har spelat Ticket to Ride får nu möjligheten att upptäcka Kindle-versionen, något vi hoppas ska sluta med att de köper även det fysiska brädspelet, säger Eric Hautemont.

Källa: Bloomberg

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!