Amazon ger upp – hoppar på Googles produktannonser

Strax innan julafton tog nätjätten till sig Product Listing Ads.

Som vi vet pågår det ett krig i USA mellan Google och Amazon. E-handelsjätten har nämligen blivit den primära destinationen som folk beger sig till när de vill söka efter produkter. En utveckling som sökjätten Google förstås inte gillar. Enligt en undersökning i slutet av september förra året så vänder sig nu 55 procent av amerikanerna först till Amazon när de ska söka efter produkter.

Amazon har sedan långt tillbaka köpt traditionella textannonser hos Google. Det nya annonsformatet utformat för e-handlare, kallat Product Listing Ads eller PLA, har e-handelsjätten dock inte rört.

Annons
Annons

Testat PLA över julledigheten

Detta ändrades den 20 december enligt undersökningsföretaget Merkle. Lagom till jul drog Amazon igång PLA-kampanjer som alltså är de bildannonser som syns vid produktsökningar hos Google. Bildannonserna är även en del av Google Shopping som är sökjättens övergripande e-handelssatsning. Enligt undersökningsföretaget och andra seo-sajter är detta första gången någonsin som Amazon setts använda PLA.

Enligt Merkle ska Amazon just nu främst synas bland sökningar kring husgeråd. De noterade även en ökande annonsering av Amazon under slutet av december. Undersökningsföretaget vill dock inte dra några slutsater som detta är en trend eller om andra annonsörer helt enkelt dragit ner på sin PLA-annonsering under samma period, vilket gett Amazon mer exponering.

Kan få stora konsekvenser

Amazon kan förstås fortfarande överge sitt test med PLA men om de inte skulle göra det lär det, enligt Merkle och andra sökexperter, få stora konsekvenser för andra e-handlare. Speciellt för små e-handlare som inte har en chans att slåss med världens största e-handlare i budgivningen om annonsutrymme.

LÄS ÄVEN: Amazon är boven inte Google Shopping

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!