Amazon ryktas jobba på en egen frakttjänst

Amazon håller just nu på att testa möjligheterna med att ta hand om sina leveranser på egen hand. Något som på längre sikt betyder att e-handelsjätten kan göra sig av med mellanhänder som FedEx och UPS. Företag som Amazon så här långt förlitat sig på för att bygga upp sitt rykte och affärer.

Enligt Wall Street Journal håller Amazon på att bygga upp ett eget distributionsnätverk I USA. Projektet befinner sig fortfarande i ett tidigt stadium och än så länge är det bara till adresser i San Francisco, men inom kort är tanken att man ska testa konceptet även i Los Angeles och New York.  .

I dagsläget tar Amazon även bara hand om den sista biten, eller ”the last mile”, av leveransen. Men att ta hand om leveranserna på egen hand skulle ge Amazon större kontroll över kundernas köpupplevelse, det samtidigt som man även skulle kunna spara en slant. Amazon säger nämligen att deras fraktkostnader ökat med 31 procent jämfört med för ett år sedan.

Annons

Det skulle också innebära att Amazon kan leverera varor samma dag som de köps, och med egna lastbilar kan Amazon erbjuda leveranser sent på kvällen, eller på mer specifika tidpunkter.

Planerat sedan länge

Det här är inte första gången det ryktas om att Amazon är inne på att leverera på egen hand. I vintras snackades det om att e-handelsjätten skulle kunna tänkas använda sig av sin livsmedelstjänst, AmazonFresh, för att bland annat ta hand om e-handelsreturer.

Om man kommer att nöja sig med leverera inom storstadsområden, eller är ute efter att sköta alla leveranser själva återstår att se. Skulle man satsa på det sistnämnda så finns även möjligheten att ta hand om andra återförsäljares leveranser.

Det sistnämnda ligger dock långt fram i tiden enligt Wall Street Journal, att bygga upp ett distributionsnätverk över hela USA är inget man gör över en natt.  Man konstaterar också att planerna på att bygga upp ett eget distributionsnätverk har funnits i flera år, men tog fart igen i julas när Fedex och UPS misslyckades med att leverera till Amazons kunder i tid.

 

Källa: Wall Street Journal

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!