Amazon säljer utvalda prylar i ny exklusiv butik

Amazon har lanserat ytterligare en ny avdelning på sin marknadsplats, Amazon Exclusives. Här ska e-handelsjättens kunder kunna hitta nya och innovativa produkter från populära och lovande varumärken.

Amazon fortsätter att bredda sitt sortiment, och denna gången med prylar som inte går att få tag i hur som helst. På Amazon Exclusives vill man hjälpa nya varumärken att nå en större publik samtidigt som man ger sina kunder tillgång till nya heta och handplockade produkter.

Lite som en variant av GrandSt.com, e-handelssajten för prylar som inte går att hitta hos de vanliga återförsäljarna, som köptes upp av Etsy under förra året.

Annons

– Vårt uppdrag för våra kunders räkning är att göra Amazon till en självklar destinationen för varumärken och innovatörer där de kan lansera och sälja sina produkter, vilket ger våra kunder tidig tillgång till nya produkter. Att hjälpa varumärken att exponera sina nya prisbelönta produkter är bra för kunder som vill vara bland de första med det nya, säger Peter Faricy, VP för Amazon Marketplace.

Den enda tredjepartssäljaren

De produkter som listas på Amazon Exclusives kommer endast att finnas tillgängliga hos Amazon, eller direkt från tilverkarens egen sajt eller dess fysiska butiker. Sortimentet vid lansering består bland annat av elektroniktillbehör, leksaker, sportartiklar samt skor, där vissa av projekten tagit en sväng via crowdfundingsajten Kickstarter eller TV-programmet Shark Tank.

Bland produkterna just nu kan man hitta saker som LED-blinkande cykelvantar, bärbara laddare i miniformat samt paddelsurfbrädor.

– Nya varumärken poppar upp överallt, och det kan vara svårt för konsumenterna att hitta och utvärdera nya artiklar online. Amazon Exclusives är en bra miljö för kunder att utforska nyheter. För konsumenterna är det en stor vinst eftersom de har förtroende för Amazon plus att de får tidig tillgång till nya produkter, säger Stephan Aarstol, grundare och vd för Tower Paddle Boards.

Annons