Amazon tar en femtedel av den tyska E-handeln

Under 2012 ökade näthandeln i Tyskland med 27 procent till 27,6 miljarder euro. Samtidigt visar statistiken att Amazon har ett rejält grepp om marknaden. Var femte euro går till den amerikanska e-handelsjätten.

Den tyska e-handeln ökade rejält under förra året. Enligt en rapport från BVH, motsvarigheten till svenska SDh, ökade inköpen på nätet med 27 procent till 27,6 miljarder euro.

Den nämnda siffran ska inte inkludera försäljning av flyg- och tågbiljetter eller biljetter till semesterresor och kulturevenemang. Något som skulle lägga till ytterligare 9,7 miljarder euro på summan.

Annons
Annons

Samtidigt har Amazon för första gången släppt försäljningssiffror för sina olika nationella marknader. Och den rapporten visar hur viktigt den tyska marknaden är för Amazon, men också hur viktig Amazon är för den tyska marknaden.

Störst på marknaden

Under 2012 omsatte den globala e-handlaren 6,8 miljarder euro i tyskland. Det innebär enligt BVH att Amazon står för nästan en femtedel av den tyska e-handelsmarknaden.

Amazon.de är därmed det största e-handlaren på den tyska marknaden, tätt följt av det tyska postorderföretaget Otto som hade en omsättning på 6,6 miljarder kronor. Trea på listan och i en helt annan liga är The Weltbild Group med en omsättning på 1,59 miljarder euros.

Undersökningen visar också att kläder är den populäraste kategorin med en försäljning på mer än 11 miljarder euro. Hemelektronik och böcker kommer på andra och tredje plats med en omsättning som uppgår till 4 och 2,6 miljarder euro respektive.

Enligt BVH:s beräkningar väntas den tyska e-handeln öka till mer än 33 miljarder euro under 2013.

Källor: e-commercefacts, FDIH, BVH

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!