Amazons egna varumärken bland USA:s mest sålda online

E-handlarens satsningar på högtalare, batterier och våtservetter under eget varumärke betalar av sig.

Amazon säljer en rad produkter under eget varumärke, däribland surfplattor och läsplattor under märket Kindle. Egna varumärken betyder högre marginaler och tidigare i våras utökade e-handelsjätten sitt sortiment med blöjor, tvättmedel, barnmat och en rad andra produkter.

En satsning som verkar ha slagit väl ut. Enligt en undersökning från 1010data har Amazons egna märkesvaror inom ett antal olika kategorier etablerat sig som de mest sålda produkterna på nätet, skriver Fortune.

Annons
Annons

Undersökningen som omfattar perioden september 2015 till augusti 2016 visar bland annat att Amazons satsningar på batterier, högtalare och våtservetter för barn varit särskilt lyckosamma.

Våtservetter upp med 266 procent

Exempelvis har e-handlarens egna batterier AmazonBasics ökat med 93 procent under det senaste året och står nu för drygt en tredjedel av batteriförsäljningen på nätet. Men även våtservetter, som säljs under varumärket Elements, är en eftertraktad produkt.

Amazons försäljning av våtservetter för barn har ökat med hela 266 procent det senaste året och våtservetterna ska enligt 1010data stå för 16 procent av marknaden mätt i dollar. Endast Huggies och Pampers är nu större och då ska man inte glömma att Amazons våtservetter endast är tillgängliga för Prime-medlemmar.

Samtidigt ska Amazon Echo nu ha en marknadsandel på 45 procent bland de tio mest sålda varumärkena inom kategorin uppkopplade högtalare. Det är även den mest sålda högtalaren på Amazon.com och försäljningen har ökat med 67 procent det senaste året.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!