Amazons plan för tillväxt: Fler kvinnliga säljare

Kvinnligt ägda företag växer snabbare än genomsnittet - Amazon anordnade konferens för kvinnliga entreprenörer.

I förra veckan bjöd Amazon in till konferens i företagets huvudkvarter i Seattle. Deltagarna bestod av 300 kvinnor i e-handelsbranschen, och ambitionen med träffen ska enligt Internet Retailer ha varit att få fler kvinnliga entreprenörer att sälja sina varor på Amazons marknadsplats. Amazon ska även tidigare ha bjudit in till evenemang för att locka nya säljare men detta uppges vara det första som riktar sig till en särskild grupp.

Enligt uppgifter i IR är tillväxten i företag som ägs av kvinnor omkring fem gånger så stor som hos företag i allmänhet.

Annons
Annons

Efterfrågar kvinnliga förebilder

Eventet i Seattle ska ha gästats av företagare som säljer varor i alla Amazons 25 produktsegment och enligt e-handelsjätten finns det flera fördelar med att sälja på marknadsplatsen. Bland annat kan företagaren koncentrera sig på att utveckla sitt företag eftersom Amazon tar hand om sysslor som att packa och plocka varor.

- Vi är väldigt väl anpassade för att kunna möta behoven hos kvinnliga företagare och vi försöker att låta entreprenörer definiera framgång på sina egna villkor, säger Maria Renz, Amazons vice president och teknisk rådgivare till VD:n Jeff Bezos.

En av talarna på konferensen var Marla Malcolm Beck. Hon grundade skönhetsföretaget Bluemercury som hon sålde till butikskedjan Macy’s för 210 miljoner dollar förra året. Beck ska ha hört Jeff Bezos prata om e-handel när hon studerade på Harvard Business School, och anser nu att branschen har ett stort behov av kvinnliga förebilder.

- Entreprenörskap handlar mycket om att vara en förebild. Tyvärr finns det inte så många kvinnor som har byggt stora företag som också är förebilder.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!