Endast sälja via mobilapp är inte för alla E-handlare

I Indien där många e-handlare har majoriteten av intäkerna via mobilen har i alla fall en tagit steget att slänga ut den traditionella webbsidan.

Förra månaden rapporterade vi att e-handelsjätten Flipkart kunde följa sin systerbutik Myntra i att stänga sin desktop-sajt för traditionella datorer.

Interna diskussioner i företaget ska gjort gällande att man under september skulle stänga ner webbsajten helt, precis som Myntra gjorde i mitten av maj.

Annons
Annons

Då noterade vi att Flipkart inte hade samma andel mobila användare som Myntra. Endast 70-75 procent av trafiken sades komma ifrån mobilen hos Flipkart i jämförelse med Myntras siffra på 95 procent, innan övergången till att endast sälja via appen.

Förlorade försäljning

Nu meddelar Flipkart att man inte bestämt sig om man ska slänga ut desktop-sajten.

- Vi har inte bestämt om vi ska gå app only eller inte. Men vi funderar djupt över hur man vinner på mobiler. M-handel kommer att bli ett stort fokusområde för oss, säger Mukesh Bansal, e-handelchef på Flipkart, till den indiska tidningen Financial Express.

Mukesh Bansal är en av grundarna till Myntra och var förstås med vid beslutet att ta den butiken "app only". Han erkänner att man förlorade försäljning vid övergången.

- Inledningsvis sjönk intäkterna med 15 procent efter att vi gick app only, men de återhämtade sig i ett senare skede, berättar Mikesh Bansal.

I dag ska runt 50 procent av intäkterna inom e-handeln i Indien komma ifrån mobila enheter, en siffra som speglar den i Kina. De stora e-handlarna i Indien rapporteras få två tredjedelar av intäkterna via mobila enheter.

Detta betyder dock inte att man kan slänga ut sin vanliga webbsida och bara sälja vi sin mobila app.

Vill inte tvinga kunderna

Flipkarts konkurrent Snapdeal rapporterar att 75 procent av deras intäker kommer ifrån deras mobila kanaler men man har inga planer på att överge den traditionella datorn.

Annons
Annons

- Våra undersökningar visar att det fortfarande finns många kunder som använder datorer för att handla på nätet. Vår övertygelse är att vi måste vara där användarna är och därför vill vi inte tvinga våra kunder att använda ett specifikt medium för att handla på Snapdeal, säger Anand Chandrasekaran, produktchef på Snapdeal.

Det som såg ut att vara en start på en nedstängning av e-handelssajter till förmån för mobila lösningar har visat sig fungera för en e-handlare men andra aktörer är inte lika sålda på idén.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!