Axfood-ägaren går in i Matsmart – får in totalt 75 miljoner kronor

Företaget har omsatt 200 miljoner under det senaste året.

Maträddarna på Matsmart får in nya sköna miljoner i kassan. Totalt 75 miljoner kronor kommer nu in via investeringar från Axel Johnson-ägda D-Ax och startupbolaget Norrsken. Pengarna ska nu användas till företagets fortsatta nordiska expansion. 

- Vi fortsätter att satsa på ökad tillväxt. Dels finns det ofantligt stora mängder mat att rädda, dels ser vi ett fortsatt ökat intresse för vår idé från både kunder och leverantörer. Parallellt med detta ska vi också intensifiera arbetet med att ta steget in på nya marknader, säger Karl Andersson i ett pressmeddelande.

Annons
Annons

Till Ehandel.se skriver han också att D-Ax investering står för 25 av de 75 miljonerna. Resterande 50 miljoner kommer, förutom från Norrsken, även från de befintliga ägarna.

- Även befintliga ägare tror fortsatt starkt på bolaget och den resa vi har framför oss. Vi är väldigt glada över att även de fortsätter att investera i Matsmart i den här kapitalrundan, tillägger han.  

Och den fortsatta expansionen utomlands kan nu komma att kompletteras av andra marknader. 

- Vi kommer att fortsätta att skala våra befintliga marknader i Sverige, Norge och Finland, men är utöver dem intresserade att växa vidare. 

LÄS ÄVEN: Matsmart tar in nytt kapital och berättar om framtidsplanerna

"Strategisk investering"

D-Ax är särskilt inriktade på just investeringar i olika startup-bolag och Axel Johnssons vd, Mia Brunell Livfors, menar att investeringen är “strategisk”.

- För Axel Johnson är det här en strategisk investering: det är inom mat, det är e-handel, det är lågpris och det är hållbar verksamhet. Vi hoppas kunna följa med Matsmart under lång tid framöver.

"En viktig miljöfråga"

Från Norrskens sida menar man att det som Matsmart gör när de bidrar till minskat matsvinn, är viktigt.

Annons
Annons

- Matsvinn är en viktig miljöfråga och vi tycker att Matsmart adresserar problemet på ett väldigt bra sätt. Dels angrips problemet här och nu genom att rädda mat som i många fall annars skulle slängas. Men kanske ännu mer intressant är hur Matsmart långsiktigt kan påverka de strukturer som driver matsvinn genom att både hjälpa leverantörer att synliggöra och minska svinnet samt att informera sina kunder om innebörden av bäst före-datumet, säger Tove Larsson, investeringschef på Norrsken, i pressmeddelandet.

Matsmart har tidigare tagit in totalt 72 miljoner kronor. Bland tidigare investerare finns bland andra Northzone, GP Bullhound, Edastra, Inbox Capital liksom affärsänglar som Avito-grundarna Jonas Nordlander och Filip Engelbert samt Adlibris vd Johan Kleberg. 

Den senaste nyemissionen innebär att Matsmart nu är värderat till 415 miljoner kronor. 

LÄS ÄVEN: Efter förluståren: Nu ska Matsmart fokusera på lönsamhet

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!