BGA startar ny e-handel: ”Ska konkurrera med oss själva”

Vill omsätta tre miljoner under första året.

Posters är hett på nätet i år. I alla fall av döma av den tillströmning som sker av nya e-handelssajter som ska sälja just det. Den 1 mars i år aviserade två företag - Adlibris och Metro - att de båda skulle starta nya e-handelssajter, där de bland annat skulle sälja posters.

LÄS ÄVEN:
Adlibris startar postersajt med eget tryckeri
Tidningen Metro storsatsar på egna nätbutiker

Annons

Nu berättar BGA Fotobutik, som redan i dag säljer en viss andel posters i sin e-handel, att de tänker sälla sig till skaran. En helt ny e-handel ska startas och den kommer att gå under namnet Thenordicwalls.se.

- Tanken är att vi vill starta ett varumärke till med inriktning på posters-biten. På så sätt kan vi fokusera smalare, så att kunderna också kan hitta lättare i nätbutiken, säger Björn Andersson, vd på BGA Fotobutik.

"Kommer att våga experimentera"

Han berättar att i den nuvarande nätbutiken, Bgafotobutik.se, har företaget valt att ha ett väldigt brett sortiment, vilket också behövs då företaget har kunder inom alla olika områden, men i den nya nätbutiken är tanken alltså att ett mindre och mer spetsigt sortiment ska locka både nya och gamla kunder. Björn Andersson ser också en annan fördel med att ha en separat nätbutik för posters.

- Skillnaden blir att i den nya nätbutiken så kan vi våga experimentera mycket mer. I vår nuvarande e-handel kan vi inte plötsligt ta bort någon udda storlek på en ram, exempelvis, för det är alltid någon som efterfrågar den. Men i den nya e-handeln kommer vi att våga testa en annan design och mycket sådana grejer, säger han.

"Tyskland har inte riktigt funkat"

Sajten kommer att lanseras i Sverige i mitten av juli och därefter är tanken att den relativt snabbt ska kunna rullas ut över hela Norden. BGA har redan idag en norsk nätbutik och ser den nordiska marknaden som en självklar del även för det nya projektet.

- Vi kan mycket om den nordiska marknaden och vi ser den som vår naturliga hemmamarknad.

Riktigt lika bra gick det dock inte med den Tysklandsatsning som företaget lanserade för drygt ett år sedan.

LÄS ÄVEN: BGA lanserar i Tyskland - öppnar för investerare

Annons

- Tyskland har inte riktigt funkat. Det är en svår och mycket mer konkurrensutsatt marknad och vi blev för breda. Det blev svårt att fokusera, så framöver kommer vi att satsa mest på den nordiska marknaden, där har vi vår styrka, säger Björn Andersson.

Hur ser ni på den hårdnande konkurrensen på postermarknaden här hemma?

- Ja det är en extremt stor konkurrens även i Sverige och Norden. Det finns många duktiga aktörer på poster-sidan och i praktiken kommer vi ju nu till och med att konkurrera med oss själva, fast med en annan twist. Men vi tror på detta och vi har redan idag en stor efterfrågan på just posters, så det ska nog gå vägen.

Annons