Babyshop: Vi kan vända Lekmers utmaningar till styrkor

Fast beslutna att få ordning på logistiken.

I dag har nyheterna dominerats av det faktum att Babyshop beslutat sig för att köpa upp Qliro Groups nätbutik Lekmer, som under en längre tid dragits med en hel del problem relaterade till logistiken. Problemen började i samband med att Lekmer flyttade sitt lager, vilket inte gick som planerat, något som i sin tur ledde till långa leveranstider och sura kunder. I dag sägs det mesta vara löst, enligt Qliro Group, men nätbutiken står samtidigt med för höga logistikkostnader så allt är inte på sin plats.

"Något vi tittat väldigt noggrant på"

Med detta sagt så är Lekmer fortfarande en jätte på marknaden och omsatte över en halv miljard förra året. Om Babyshop kan vända utvecklingen för nätbutiken så kan de ha gjort en riktigt bra deal när de nu köper Lekmer för 90 miljoner kronor. Vi ställde några frågor till företagets VD och medgrundare Marcus Tagesson om köpet och logistikproblemen.

Annons

Varför köpte ni Lekmer?

- Vi ser stora möjligheter i Lekmer som bolag på flera olika plan. Lekmer är en av pionjärerna online och har dessutom ett mycket starkt varumärke i branschen. Bolaget har sina utmaningar men vi anser att vi har den kunskap som krävs för att vända dessa utmaningar till styrkor, säger Marcus Tagesson.

Hur ser ni på lagerproblematiken som Lekmer kämpat med?

- Det är helt klart något som vi tittat väldigt noggrant på men vi är fast beslutna att få ordning på den utmaningen.

Babyshop använder precis som Lekmer ett robotlager för sin e-handelsverksamhet. Det är dock två helt olika typer av robotlager och vi frågade faktiskt Marcus Tagesson i samband med deras satsning förra året, på lösningen AutoStore, om Lekmers problem hade avskräckt dem ifrån robotar, vilket det dock uppenbarligen inte hade gjort.

Kommer ni flytta Lekmer till AutoStore?

- Det är dessvärre inget jag kan kommentera i dagsläget. Fokus just nu är att slutföra den här affären och sen kommer vi kunna kommunicera hur planen ser ut.

Fokuset på Norden ändras inte

Vad som händer direkt när affären är avslutad, vilket beräknas ske i slutet av andra kvartalet, vill Marcus Tagesson inte kommentera. Vi ställde även frågan hur de ser på Lekmers position på den internationella marknaden.

Annons

- Lekmer är ett bolag som är främst fokuserade på Norden och det är inget som kommer ändras ur det korta perspektivet. Vår målsättning är att vara klara marknadsledare på alla våra nyckelmarknader.

I affären var det villkorat att en nyemission på 150 miljoner genomförs i Babyshop, vilket företaget redan skaffat teckningsförbindelser för. Vi frågade Marcus Tagesson vad pengarna ska gå till.

- Vi har starka ägare bakom oss och pengarna kommer användas till investeringar som vi behöver göra i vår fortsatta tillväxt.

LÄS ÄVEN:
Babyshop köper Lekmer
Qliro: Lekmer värderades till 90 miljoner kronor
Qliros VD om försäljningen: "Klart att vi är nöjda"

Annons