Babyshop tog en smäll på 100 miljoner för att fixa Lekmer

"Nästan uteslutande kostnader relaterade till flytten".

Barnbutiken på nätet, Babyshop, har nu delgett sina siffror för helåret 2017. Ett år då den absolut största händelsen för företaget var att man fick köpa leksaksjätten Lekmer till reapris. Prislappen på runt 90 miljoner var dock låg av en anledning, och nätbutiken hade länge dragits med problem och då speciellt relaterade till logistiken.

Lekmer förvärvades den 30 juni 2017 och integrationen ska ha inletts under det tredje kvartalet.

Annons

- Integrationen av Lekmer påbörjades under kvartal 3 2017 vilket omfattat flytt av logistik och lagerhantering till koncernens gemensamma logistikcenter, sammanslagning av Lekmers och Babyshops huvudkontor med tillhörande personal samt flytt av Lekmer till Babyshops IT-plattform. Trots att integrationskostnaderna påverkade årets resultat för gruppen negativt, har positiva synergieffekter realiserats redan under kvartal 4, vilka kommer att fortsätta möjliggöra såväl tillväxt som lönsamhet under kommande år, skriver Babyshop i sin årsredovisning.

"Flytten till ny automatiserad logistik"

Problemen ska som sagt nu vara lösta men Babyshop-koncernens resultat hamnar på minus 109 miljoner kronor för 2017.

- Det svaga resultatet under 2017 hänför sig nästan uteslutande till kostnader av engångskaraktär i anslutning till plattformsbyte och flytten till en ny automatiserad logistik för Lekmer, säger företagets grundare och vd Marcus Tagesson till Ehandel.se.

Totalt omsätter Babyshop lite över 835 miljoner kronor för helåret 2017. Vilket är en rejäl ökning från föregående år, men då ska det tilläggas att Lekmer förstås bidrar.

"Stark organisk tillväxt under 2018"

Kikar vi på Lekmers årsredovisning så kan vi se att trots den stora omställningen under året så ökar faktiskt omsättningen med cirka 800 000 kronor, till lite över 502 miljoner.

- Förvärvet av Lekmer har gått enligt plan och vi är nöjda med bolagets utveckling, speciellt ur perspektivet att vi framtidssäkrat hela logistiken som var ett stort problem hos tidigare ägaren, säger Marcus Tagesson.

Det fokus som lagts på att fixa Lekmer har med största sannolikhet även tagit lite tillväxt ifrån Babyshop, men enligt Marcus Tagesson väntar ljusa tider framöver.

- Vi ser en fortsatt stark organisk tillväxt under 2018 för Babyshop Group och vi fortsätter förbättra vårt marknadsledande kunderbjudande med snabba leveranser och brett utbud, säger Marcus Tagesson.

Annons

Annons