Babyshops nya sajt ska ta dem närmare miljarden

Nätbutiken Babyshop meddelade tidigare i år hur de nu satsar mot att bli ett miljardbolag. Nästa år förväntas de omsätta 100 miljoner och siktet är inställt på länder som Ryssland och Polen, men hela världen skall nås via Babyshop.com.

Babyshop har storslagna mål och har tagit in nytt kapital och ny VD som skall hjälpa e-handeln att nå en miljard i omsättning. Butiken har på senare tid satsat på att accelerera sin tillväxt. I fredags fick vi även se nätbutiken genomgå en relativt stor designförändring. Den nya sidan är modernare och renare i sin design.


Den gamla butiken med färgglad toppmeny

Annons

Babyshop har även valt att satsa på video i och med den nya designen. Videosatsningen kallas Babyshop TV och har nu en framstående position på sidan. Vi kontaktade Marcus Tagesson som är en av grundarna till Babyshop för några snabba frågor om den nya sidan.

Vi ser att ni har uppdaterat er design, är det en del i er internationella expansion?

Marcus TagessonDet är framförallt en del av vår expansion och tillväxtplan för att ytterligare positionera oss som den ledande aktören för mode och barnprodukter både i Sverige och internationellt.

Den nya sidan påminner om responsiv design, avskalad och med stora bilder, men det är den inte?

Tydligheten och enkelheten har varit en viktig del i utvecklingsarbetet för den nya sidan. Att den inte är responsiv är ett val vi har tagit med utgångspunkten att "one size fits all" inte alltid är sant. Vi tror på ökat engagemang från våra kunder genom att leverera anpassade lösningar för olika kanaler.

Ni lyfter fram en ny avdelning, Babyshop TV, vill ni berätta lite om denna videosatsning?

Babyshop TV är en del av att fortsätta bygga vårt varumärke och att inspirera kunden till köp. Vi bygger vår affär på en blandning mellan den bästa kundservicen och marknadens bästa utbud och Babyshop TV är en viktig del för att skapa den bästa shoppingupplevelsen.

Har ni testat den nya designen mot den föregående?

Annons

Vi har gjort tester och resultaten så här långt har varit mycket positivt både när det gäller ökning i konverteringsgrad, snittbelopp och engagemang.

Är sidan "färdig" eller kommer det ytterligare funktioner framöver?

Detta är bara början och vi kommer kontinuerligt lägga till ytterligare funktionalitet på sajten. Fokus nu i steg två är bättre sök, mer inspirerande innehåll och kundanpassade rekommendationer.

Hur går det med er Rysslandssatsning och att ta över resten av världen?

Vi är ödmjuka inför att ta över resten av världen, vi känner oss dock säkra och går på den långsiktiga planen som är fastsatt.

Den nya designen finner ni på Babyshop.se eller på den internationella portalen Babyshop.com.

 

Relaterade nyheter:
Babyshop tar ny VD ifrån Klarna på väg mot miljarden
Babyshop har siktet inställt på Ryssland och Polen
Babyshop har gått globalt och deras M-handel växer

Annons