Bakker.com i konkurs – svenska nätbutiken stängd

"En rad mindre lyckade IT-investeringar".

Den svenska delen av det holländska blomsterföretaget Bakker.com ansökte i måndags om konkurs i Malmö Tingsrätt. Anledningen uppges vara att företaget inte längre har möjlighet att betala sina skulder. Företagets svenska hemsida är nu stängd för beställningar.

Misslyckat skifte från postorder till e-handel

I ett mejl till Ehandel.se berättar Louise Löwegren, som är marknadschef för Bakker.com i Skandinavien, att den svenska konkursen kommer efter att samma sak redan har skett i bland annat Holland och Tyskland. Hon berättar att Bakker år 2014 tillsatte en ny koncernchef, Paul Geraeds, som fick i uppdrag att göra om Bakker från ett traditionellt postorderföretag till en modern e-handel.

Annons

- Efter en rad mindre lyckade IT-investeringar gick emellertid det holländska moderbolaget i konkurs i början av februari. Sedan dess har man centralt i Holland arbetat på att få fram en investerare som är villig att ta över verksamheten, vilket man ännu inte har lyckats med, skriver hon.

"Självklart otroligt ledsna"

Som Ehandel.se berättade i ett reportage om Bakker för något år sedan, skickar företaget alla sina varor från Holland till konsumenterna i Sverige. När de holländska moderbolaget gick i konkurs, kunde Bakker alltså inte längre leverera de beställningar som gjorts i Sverige.

LÄS ÄVEN: Bakker.com skickar levande växter över hela Europa

- Utan intäkter från leveranser från Holland har vi till sist inte haft tillräckligt med likviditet för att kunna fortsätta vår verksamhet.

Louise Löwegren hänvisar de kunder som lagt beställningar men inte fått sina varor till konkursförvaltaren Ola Sellert på Trädgårdh Advokatbyrå i Malmö.

- Vi är självklart otroligt ledsna för detta, och beklagar innerligt att alla våra lojala kunder som har beställt under våren inte kommer att få sina produkter, avslutar hon.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!