Bästa ökningen på tio år för världens största sminkföretag

E-handeln nu uppe i 11 procent.

L'Oréal, som ska vara världens största kosmetikkoncern, rapporterar nu sina siffror för 2018. En period som levererade den starkaste tillväxten på över 10 år.

Bolaget omsatte 26,9 miljarder euro, runt 280 miljarder kronor, vilket ska motsvara en tillväxt på 7,1 procent (like-for-like). Rörelseresultatet landade samtidigt på 4,92 miljarder euro.

Annons

- 2018 var ännu ett mycket bra år för två av våra mest kraftfulla tillväxtdrivare. För det första e-handeln, som ökade med +40,6 procent och som nu står för 11 procent av koncernens försäljning. För det andra Travel Retail, som gick förbi 2 miljarder euro med en ökning på +27,1 procent, säger L’Oréals vd Jean-Paul Agon i ett pressmeddelande.

E-handeln växer starkt inom alla företagets avdelningar och inom "active cosmetics" ska e-handeln stå för över 13 procent av försäljningen. I Östeuropa växer e-handeln samtidigt "mycket snabbt" med en tillväxt på över 50 procent, enligt L’Oréal.

Annons