Bedrägerierna ökar – här är polisens bästa e-handelstips

"Ha ett särskilt kort att e-handla med".

I takt med den ökande e-handeln förflyttar kriminella grupperingar i allt större utsträckning sin verksamhet ut på nätet. Nu menar polisens bedrägeriexpert att bankernas system är inte tillräckligt säkra för att stå emot de bovar som ständigt letar nya sätt att komma åt andras pengar.

Ökat med 40 procent i år

Bara i år ska antalet anmälda kortbedrägerier på nätet ha ökat med 40 procent - men nu kan det finnas ett ljus i tunneln. Polisen hoppas nämligen att nya EU-regler, som väntas träda i kraft i höst, ska få bankerna att höja säkerheten för situationer då privatpersoner använder sig av BankID och digitala kortköp. Det rapporterar TT. 

Annons
Annons

Enligt Jan Olsson, chef för polisens nationella bedrägericenter, sker kortbedrägerierna genom att kriminella begår dataintrång och sedan säljer kortnummer och säkerhetskoder på darknet. De som köper uppgifterna handlar sedan med dem på nätet och de drabbade ser hur deras pengar börjar försvinna från kontot.

Och även om bankerna uppmanar sina kunder att vara försiktiga, så menar Jan Olsson att det inte hjälper.

- Nej, det är ytterst sällan som busarna skriver av kortuppgifterna. Absolut största delen av stölder sker vid dataintrång. Det kan vara sidor, eller webbhotell, med dålig säkerhet som hackas. Busarna kan lägga in en skadlig kod som hämtar kortuppgifterna. Det finns till exempel asiatiska sidor där man helt enkelt inte får varorna man beställt. Sidorna kan vara uppsatta enbart för att stjäla kortuppgifterna, säger han till TT. 

Varnar för kreditkort

Själv rekommenderar han att man ska stänga sitt vanliga bankkort för internetköp och istället ha ett separat bankkort för näthandel.

- Ha ett särskilt kort för näthandel, som du för över pengar till. Då riskeras inte så mycket på en gång. Men det ska vara ett betalkort, inte ett kreditkort, tipsar Jan Olsson.

Samtidigt träder flera bankchefer fram och uttalar sitt ogillande för hur bedragarna utnyttjar säkerhetsbrister för att komma åt privatpersoners kortuppgifter.

- Det är väldigt obehagligt att folk blir lurade så här. Detta är baksidan med digitaliseringen. Men det är viktigt för oss att informera om att inte lämna ut koder eller logga in när någon ringer upp. Vi tittar på alla lösningar för att öka säkerheten, säger exempelvis Johan Torgeby, vd för SEB.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!