Betalföretag lanserar karta för att öka den lokala e-handeln

Konsumenter vill näthandla lokalt och det ska nu bli enklare med ett nytt verktyg som även e-handlare ska ha nytta av.

Tidigare i år rapporterade betalföretaget Payson att konsumenterna gillar att handla lokalt, fast på nätet.

Nästan 40 procent av de tillfrågade svenskarna föredrog att handla ifrån en e-handel i sin hemkommun. Anledningarna sades vara att man ville stödja lokala entreprenörer samt att man såg en vinst för miljön genom att e-handla lokalt.

Annons
Annons

Payson som enligt Ehandelsindex är den näst största betalväxeln efter PayPal, och sitter på över 1500 nätbutiker har nu satt fokus på den lokala e-handeln.

Hitta din lokala e-butik

Företaget har lanserat ett nytt verktyg för sina e-handlare som man kallar "Hitta din lokala e-butik". Verktyget är inte speciellt komplicerat utan låter Paysons kunder, e-handlarna, lägga till sig själva på kartan.

- Hitintills har 989 stycken valt att göra det vilket vi tycker är jättekul, säger Emma Lindgren, CMO på Payson.

För att det ska vara någon vits med hela konceptet måste man förstås nå ut med kartan och det är nu planen.

- Just nu lanserar vi verktyget genom att marknadsföra det mot våra kunder, både privatkunder och företag. Vi gör även riktad kommunikation mot lokalmedia för att lyfta de lokala e-handlarna och verktyget, säger Emma Lindgren.

Payson påpekar ytterligare en tanke med kartan som handlar om att låta e-handlare hitta varandra.

- Vi ser flera användningsområden för verktyget – både för att konsumenter kommer att kunna finna e-butiker i den egna kommunen men också att våra egna e-handlare ska kunna finna varandra i den egna kommunen för att nätverka, hämta inspiration och samarbeta, avslutar Emma Lindgren.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!