Betalleverantör går från kortterminaler till E-handel

Allt fler handlare som driver fysiska butiker startar även försäljning på nätet. Ett steg som betalleverantören Point vill underlätta med sin nya betallösning för webbshopar, som gör det möjligt att konsolidera e-handeln med den övriga försäljningen i butik.

Point Transaction Systems AB är en av Sveriges ledande leverantörer av kortterminaler med tillhörande utrustning och tjänster. Företaget levererar lösningar för elektroniska betalningar till alla sorters miljöer, allt ifrån den lilla kvartersbutiken, till butiker i den stora internationella koncernen.

Företaget ingår i Point-koncernen, som även har verksamhet i Norge, Danmark, Finland, Island, Estland, Lettland, Litauen samt Frankrike, och ger service till cirka 470 000 betalningsterminaler och fler än 20 000 e-handelsplattformar i Europa.

Annons

Nu lanserar Point en betallösning för webbshopar, som ger deras kunder möjlighet att konsolidera sin e-handel med den övriga försäljningen i butik. Webblösningen är en viktig pusselbit i Points multikanalserbjudande omfattande såväl fasta som mobila betalningslösningar.

– Lösningen är flexibelt utformad, och för att tillgodose kundens enskilda önskemål och behov finns tre olika paket; Bas, Premium och PremiumPlus. För handlare som både bedriver försäljning i fysisk butik och på webben, finns det många fördelar med att välja en helhetslösning från en och samma leverantör, skriver Point i ett pressmeddelande.

Bättre kontroll

Genom att knyta samman alla kanalerna behöver handlaren bara skriva avtal med en leverantör och kan sen köra alla transaktioner via en och samma betalväxel. Något som ger handlaren total översikt och hjälper dem slippa den omkostnad och administration som flera leverantörer ofta medför.

– Lösningen ger dessutom bättre kontroll över den totala försäljningen och möjliggör jämförelser mellan intäkterna från den fysiska butiken och med den på nätet. En annan fördel är att utöver ett trygghetssystem som ingår i samtliga paket, ingår även PointRapporter där handlaren kan följa upp varje enskild transaktion.

Det är även möjligt att registrera en återkommande kund, och samband med kundens godkännande, sparas då kortuppgifterna centralt hos Point och behöver därefter inte anges vid varje köptillfälle. Istället identifieras stamkunderna på andra sätt och betalningsprocessen kan effektiviseras. Utöver kortbetalningar finns dessutom möjlighet att ta betalt mot faktura/delbetalning samt direktbetalningar mot storbankerna.

– Vår e-handelslösning finns i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Utöver Point-Rapporter och våra nya terminaler som är redo för NFC och mobila betalningar, omfattar plattformen ett antal nya tekniska lösningar. Bland annat ”Point Pay” – den lilla kortläsaren som gör att du kan betala med kort direkt i en smartphone eller surfplatta, säger Jonas Rörsgård, vd på Point i Sverige.

Källa: Press

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!