Betaltjänst lade av – e-handlare förlorade tiotusentals kronor

"Väldigt tråkigt att en kund har drabbats av ett problem".

- Jag bloggade för flera år sedan om att vi aldrig kan bli bättre än vår sämsta leverantör, och det värsta med detta är när en leverantör inte tar ansvar för att de är den svagaste länken eller ens verkar vara mån om oss som kund.

Kan ha tappat 40 procent i antal order

Så inleder e-handlaren och medieprofilen Mats Ingelborn ett nytt inlägg på sin blogg. Inlägget handlar om problem med en betalleverantör. Ingelborn driver flera nätbutiker inom området strumpbyxor, och har till åtminstone någon av dem använt sig av betalningsleverantören Svea Webpay.

Annons

Under två veckor i december, som bland annat omfattade mellandagarna, gick det inte att betala med kort i Mats Ingelborns butik. Enligt e-handlaren hade problemet inte gått att upptäcka på annat sätt än att ett testköp hade gjorts.

- Hur många kunder och hur mycket anseende vi förlorade går inte att uppskatta. Men jag räknade på omsättning och antal beställningar för samma datumperiod året innan och då tappade vi 40 procent i antal beställningar och cirka 30 000 kronor i omsättning! skriver Mats Ingelborn i sitt blogginlägg.

Erbjöds 250 kronor i kredit

Till slut var det en kund som uppmärksammade Mats Ingelborn på problemet, varpå han kunde gå till botten med problemet. Helt nöjd med servicen från sin betalningsleverantör, är han dock inte.

- Svea löste i och för sig problemet på något dygn när jag väl påpekat det (efter att jag gjort ett testköp på en kunds inrådan) men något vidare ansvar tycker Svea inte att dom har, dom tycker inte att det är deras ansvar att säkerställa att tjänsten fungerar. Dom har sträckt sig till ett generöst erbjudande om 250 kronor i kredit på nästa månadsfaktura, skriver han.

När Ehandel.se kontaktar Svea Ekonomi för att få en kommentar om den uppkomna situationen, låter det dock annorlunda.

- Väldigt tråkigt att en kund har drabbats av ett problem med kortbetalningar. För oss är det självklart att e-handlare ska kunna lita på att vår betaltjänst fungerar som den ska. Det är fullt ut vårt ansvar att larma om ett avbrott sker hos våra kunder, skriver Thomas Svensson, Partner & Integration Manager på Svea Ekonomi/Webpay.

Vill ha marknadens bästa agerande

Enligt Thomas Svensson var det brister hos en underleverantör till Svea Ekonomi som ledde till att de aktuella betalningsproblemen uppstod. Sedan dess har betalföretaget i “allt väsentligt” lämnat samarbetet med underleverantören i fråga.

Dessutom ska Svea Ekonomis funktion för kortbetalningar ha uppdaterats ett flertal gånger.

Annons

- Hur vi ska lämna denna enskilda händelse bakom oss och titta framåt diskuterar vi nu med både kund och underleverantör. Ambitionen är att även denna kund ska känna sig trygg och nöjd med att våra lösningar och vårt agerande är marknadens bästa. Det är naturligtvis vårt ansvar att se till att våra tjänster fungerar som förväntat, avslutar Thomas Svensson.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!