Intervju: Bild på Instagram ledde till e-handel och kunder i 30 länder

E-handeln Tellkiddo började med en pappersinsamling i hemmet och har på ett år vuxit till att omsätta mellan 250 000 och 300 000 kronor i månaden.

Tellkiddos affärsidé är att sälja bland annat dekorerade papperspåsar. Företaget grundades i augusti 2014 och har nu 320 återförsäljare i drygt 30 länder, på alla kontinenter utom Afrika. Tellkiddo lanserades på handelsplatsen Etsy men nu finns de på två egna sajter. Ungefär 45 procent av företagets omsättning kommer från e-handeln.

Idén till företaget kom när grundaren Maria Sabbah behövde en lösning till familjens pappersinsamling. Hon beställde vita papperspåsar som hon skulle använda för att samla tidningar i, men började istället att måla vad hon kallar “monokroma djuransikten” på dem.

Annons

 

Ett foto publicerat av Tellkiddo (@tellkiddo) Sep 4, 2015 kl. 12:07 PDT

- Jag fyllde dem med vår sons alla leksaker och publicerade en bild på Instagram. Sedan tog det fart, bilden spreds. Den första marknaden som ville köpa in påsarna var Australien och landet har sedan dess varit en ledande marknad för oss, berättar hon.

Vad tror du att era framgångar beror på?

- Transparens i vem som ligger bakom företaget och hur vi jobbar. Vi låter kunderna bestämma kommande produkter och design i samråd med oss. Samt att vi är tydliga i vad vi säljer och till vem vi riktar oss mot. Vi kan vår kundgrupp väldigt väl och pratar samma språk som dem.

Papperspåsarna med olika motiv är fortfarande bolagets storsäljare. Men efterhand har sortimentet kompletterats med bland annat tygpåsar, och Mariah Sabbah menar att företaget ser ett behov av snygg förvaring till barnrummet.

Tog hjälp av jurist för att stoppa kopior

Men året som gått har inte bara varit en dans på rosor för Tellkiddo. Företaget har bland annat fått koppla in en jurist när det stod klart att det fanns människor som försökte tjäna pengar på att kopiera Tellkiddos produkter.  

Annons

- Vi fick ett larm via våra följare i sociala medier om att det florerade kopior i Sydkorea. Men tillsammans med en immaterialrättskunnig jurist och våra följare i Sydkorea kunde vi stoppa dem via Naver, som är Googles motsvarighet där, säger Maria Sabbah.

Maria Sabbah, som äger Tellkiddo tillsammans med sin man, sade i februari upp sig från sin tjänst på en mediebyrå och lägger nu all sin tid på det egna företaget. Där är hon den enda anställda och sköter allt från marknadsföring till design.

Vad blir nästa steg för Tellkiddo?

- Vi flyttade ut vårt lager till Dream Logistics för tre veckor sedan så nu är tanken att mer tid ska frigöras till produktutveckling och marknadsföring. Vi ska ge våra 35 000 följare på Instagram roliga saker att läsa och inspireras av och till årsskiftet lanserar vi sängkläder. Våra mål är att expandera i fler länder och att komma på fler produkter som våra kunder önskar.

Annons