Blomsterlandet bryter ny mark med färska växter i e-handeln

Företaget har inspirerats av dagligvaruhandeln och gör nu ett försök att sälja växter och tillbehör över nätet.

Blomsterlandet har för närvarande 52 butiker över hela landet. De ska nu kompletteras med en e-handel, som ska vara den första i sitt slag i Sverige. Även om det finns andra aktörer som säljer exempelvis blombuketter, blir Blomsterlandet enligt företagets e-handelschef Erik Zingmark den första som utöver växter för inomhus- och utomhusbruk även kan erbjuda redskap, krukor och andra tillbehör på nätet.

- Vi som alla andra ser ju var tillväxten ligger och e-handeln har haft en stark tillväxt ett tag nu. Vi har avvaktat lite men nu känner vi att tiden är inne för e-handel med vår typ av produkter, säger han.

Annons
Annons

"Svårt att ändra konsumentbeteende"

Blomsterlandets e-handel smyglanserades i mars i år men först nu känner företaget att det är redo att lansera satsningen på bredare front.

Vad är den största utmaningen med att driva e-handel i er bransch?

- Det är kanske lite luddigt men det svåraste är att ändra beteendet hos konsumenterna. Men där har vi en fördel eftersom vi är ett företag som människor känner till. Sedan är det logistiken som måste fungera.

För att leveransen av växterna ska fungera har Blomsterlandet tagit fram ett sätt att packa varorna så att de håller hela vägen till kunderna. Varorna packas en och en på ett traditionellt, men omsorgsfullt, sätt. I enlighet med distanshandelslagen har kunderna ångerrätt på en beställning i fjorton dagar, och en vara som inte håller måttet kan förstås reklameras.

- Alla varor provpackas innan de ens läggs ut till färsäljning, för att säkerställa att det går att skicka dem. Vi vill inte använda kunderna som ett experiment, kommenterar Erik Zingmark.

Varför är det svårt att ändra kundernas beteende, tror du?

- Det är främst för att, i stort sett, ingen har gjort det här i Sverige tidigare, och därför är folk inte medvetna om att det går att handla växter på nätet. Men vi har fått draghjälp av dagligvaruhandeln som också säljer färskvaror. De har visat att det går att sälja levande varor genom e-handel.

En långsiktig satsning

Erik Zingmark berättar att Blomsterlandet inte har något stort lager att luta sig mot, eftersom mycket av sortimentet utgörs av färska varor. Istället görs beställningarna efter behov. Frakten är för närvarande satt till 1-10 dagar för varor som är i säsong.

Annons
Annons

- Det beror lite på varans karaktär och när vi kan få tag i den. Sedan finns det möjlighet att förbeställa sådant som komma skall, som höstlökar eller julgranar, som vi vet att folk vill ha lite längre fram.

1-10 dagar, det skiljer sig en del åt från de 1-2 dagar som många andra e-handlare lovar sina kunder.

- Ja, men vi hoppas att människor ska handla av oss ändå. Vi vill hellre leverera en bra växt än att skicka ut allt så snabbt som möjligt. Och det är ju levande ting vi arbetar med, säger Erik Zingmark, och tillägger:

- Vi ser detta som en långsiktig satsning, och satsar på att bygga lojalitet hos kunderna. Det är jättespännande och vi är glada över att ha kommit igång.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!