Bluebox har lagt ner i Norge: ”Tog för mycket resurser”

Gav satsningen tre år.

I november 2015 kom beskedet att e-handelsveteranen Bluebox hade tagit klivet in på den norska marknaden. Ambitionen var att - precis som i Sverige - sälja presenter, och dessutom få igång försäljningen i tid till det årets julhandel.

LÄS ÄVEN: Presentbutiken Bluebox.se tar steget in i Norge

Annons

"Inte garanterat önskvärt resultat"

Nu kan vi avslöja att Bluebox norska saga har kommit till ett slut. Sedan en tid tillbaka är företagets norska nätbutik stängd. Den som numera besöker domänen Blueboxshop.no möts av ett meddelande av att etableringen i Norge varit mer resurskrävande än vad Bluebox hade förväntat sig.

- Ja, det stämmer. Sajten lades ner i slutet på förra året. Vi gav det tre år att bli lönsamt, och eftersom satsningen inte genererat önskvärt resultat under den tiden kapade vi den, skriver Bluebox medgrundare Charlotta Lannerheim i ett mejl till Ehandel.se.

Använder resurserna i Sverige

På den numera stängda norska sajten tackar Bluebox sina kunder för "den här gången", men någon snar återkomst är nog inte att vänta.

- Den tog för mycket resurser i både tid och pengar - resurser som vi får bättre avkastning av på svenska sajten helt enkelt, skriver Charlotta Lannerheim.

LÄS ÄVEN: Matsmart slutar skicka varor till Norge: "Fick inte lönsamhet"

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!