Trots att de flesta av Sveriges 290 kommuner ska ha ökat sin detaljhandelsomsättning under 2016, ökade den fysiska handeln med endast två procent förra året. Det framkommer i en ny rapport av HUI Research, som också meddelar att den fysiska detaljhandeln omsatte 655 miljarder kronor under 2016.
- År 2016 blev därmed ett förhållandevis blygsamt år för fysisk handel. Trots det blev tillväxten stabil runt om i landet då 222 av Sveriges 290 kommuner ökade sin detaljhandelsomsättning under år 2016. 32 kommuner uppvisade oförändrad omsättning och 36 kommuner uppvisade en negativ omsättningsutveckling år 2016, skriver HUI i ett pressmeddelande.
Berodde inte på vädret
Att försäljningen var “blygsam” går hand i hand med de siffror som Svensk Handel och HUI Research presenterade alldeles nyligen, och som visade på svag detaljhandelsförsäljning under sommaren. I samband med det slog Svensk Handel fast att det knappast var dåligt sommarväder som låg bakom säljtappet.
- Det går inte att skylla på det. Det har inte varit dåligt väder i sju år, sade Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil, till DN.
E-handeln väntas nå 68 miljarder i år
Då är det troligen betydligt mer sannolikt att det är den växande e-handeln som påverkar hur butiksförsäljningen går runt om i landet. I HUI:s pressmeddelande konstateras det att “e-handeln väntas ta större andelar av detaljhandelns totala tillväxt framöver”. Enligt HUI förväntas svensk e-handel i år växa med 17 procent, vilket i så fall skulle innebära att den vid årets slut har nått en omsättning på 68 miljarder kronor.
Stockholm är den kommun i Sverige där detaljhandeln omsätter mest - 70 miljarder kronor - och landets tio största kommuner står tillsammans för en tredjedel av landets detaljhandelsförsäljning.