Boomerang gör comeback – går all in på e-handel

"Tror de flesta inom branschen har förstått att e-handel är framtiden".

I vintras kunde vi i flera artiklar berätta om klädmärket Boomerang, vars fysiska butiksverksamhet då hade nått vägs ände. Konkursen var ett faktum och vi kunde berätta om mångmiljonskulderna som låg bakom misslyckandet.

LÄS ÄVEN: Skulder i mångmiljonklassen bakom Boomerangs konkurs

Annons

Men många trodde fortfarande på själva varumärket och dess produkter och Tisenhultgruppen gick in som nya ägare.

LÄS ÄVEN: Boomerang bekräftar: Nätbutiken blir kvar

"Satsar 100 procent på näthandeln"

Nu berättar dock företagets e-handelschef Dennis Demirtok att företaget gör comeback - och den här gången blir det e-handel för hela slanten.  

En ny e-handelssajt har nu tagits fram.

- Nu ligger fokus på att satsa 100 procent på näthandeln och det innebar en uppdatering från Magento till vår nya plattform som är gjord tillsammans med Centra och Young & Skilled, skriver Dennis Demirtok till Ehandel.se. 

Han berättar att utvecklingen av den nya e-handeln har gått snabbt och att man nu hoppas att denna ska hjälpa till att öka omsättningen rejält.

- På extremt kort tid har vi slutfört och utvecklat en modern och snygg e-handel som vi hoppas ska kunna ge förutsättningar för Boomerang att växa med över 100 procent. Redan innan konkursen stod webben för en ökning på cirka 60 procent och vi förväntar oss att dubbla det med den nya webben.

E-handeln ska omsätta 20-30 procent

Exakt vad de ekonomiska målen ligger på i dag vill Dennis Demirtok inte gå in på, men han skickar med en graf, som visar att e-handeln i oktober 2017 ska ha omsatt över 1,5 miljoner kronor. Nu hoppas företaget att man med hjälp av bland annat marknadsföring ska kunna växa från dessa nivåer.

Annons

- Vi ska fortsätta med det förändringsarbete som startade under hösten. Det innebär att vi aktivt ska arbeta i de digitala kanalerna och öka vår närvaro där. Vi kommer lägga fokus på content- och nativemarknadsföring tillsammans med relevanta aktörer. Ett av dessa större samarbeten rullar igång inom kort. Målet är att webben ska stå för 20-30 procent av omsättning under det första året.

Varför krävdes det en konkurs för att ni skulle inse att e-handeln är framtiden?

- Jag tror de flesta inom branschen har förstått att e-handel är framtiden. Det samma gäller på Boomerang. Jag kom in i augusti 2017 för att slutföra en ny e-handel, samt höja omsättningen på den befintliga webben. Nu dröjde det lite längre med den nya e-handeln, men nu är den äntligen färdig och det innebär bättre förutsättningar för att lyckas driva försäljning digitalt, avslutar Dennis Demirtok.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!