Bristande leveransalternativ fick kunderna att byta butik

Leveranser är alltid hett inom e-handeln och kunderna efterfrågar allt mer flexibla alternativ. En ny studie visar också att många brittiska nätkunder var missnöjda med leveransalternativen under julhandeln. Något som fick många att välja en annan butik.

Nyligen kunde vi läsa om hur klagomålen i samband med nätköp i Storbritannien fördubblats under det senaste året. Nu har undersökningsföretaget YouGov genomfört en online-studie, på uppdrag av logistikföretaget JDA, som visar att britterna var allt annat än nöjda med julhandeln på nätet.

2 398 brittiska konsumenter ingick i studien och den visar att 31 procent av de som julhandlade på nätet i december upplevde problem med sina beställningar. Något som ledde till att många av dem valde att handla i en annan nätbutik än de först hade tänkt.

Annons
Annons

Studien visar också att 49 procent av de som upplevt problem hade drabbats av uteblivna leveranser medan 45 procent var med om antingen försenade leveranser, eller att varorna helt enkelt inte dök upp.

– Den ökande e-handeln i Storbritannien visar inga tecken på avmattning. Samtidigt är kundernas krav på service högre än någonsin, vilket innebär att de helt enkelt kommer handla någon annanstans om återförsäljarna inte uppfyller kraven. Detta sätter i sin tur större press på återförsäljarnas leveranskedja, särskilt under julhandeln när efterfrågan är som störst, säger Johan Reventberg, chef för norra Europa på JDA.

Populärt att hämta i butik

Click & Collect, att köpa online och hämta i butik eller på ett utlämningsställe, är ett populärt alternativ i Storbritannien. Och än mer populärt blev det i julas då 39 procent av nätkunderna valde att använda sig av Click & Collect.

Främst för att undvika leveranskostnader, 61 procent, men även för en ökad bekvämlighet och flexibilitet att hämta varorna när det passar, 53 procent. Samtidigt uppgav en fjärdedel att de medvetet valt en återförsäljare som erbjöd Click & Collect framför en som endast erbjöd hemleverans.

– Julen 2014 var utan tvekan året då brittiska online-kunder såg Click & Collect som ett bärkraftigt alternativ till hemleverans. Konsumenter vill ha större flexibilitet när det gäller hur och när de får hem sina varor. Men samtidigt är det tydligt att pålitligheten för hemleveranser under julhandeln förblir något av ett lotteri, säger Johan Reventberg.

Men även om en majoritet av de som valde att använda sig av Click & Collect var mycket nöjda, så stötte mer än en tredjedel på problem som bidrog till en negativ shoppingupplevelse. Främst på grund av långa väntetider, men även för att det saknades ett utlämningsställe i närområdet.

– I takt med att allt fler konsumenter väljer att handla från återförsäljare som erbjuder ”Click & Collect"-tjänster, kommer de återförsäljare som har bäst orderhantering att bli de ultimata vinnarna, säger Johan Reventberg.

Annons
Annons

 

Källa: Press

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!