Brittiska outdoorjätten Wiggle om att satsa lokalt i Sverige

Sportbutiken Wiggle berättar om sin medvetna strategi för att få sajten att kännas lokal.

Vi har sedan tidigare sett bland andra Zalando anpassa sig för den svenska marknaden i form av svensk sajt, svenska betalningssätt och inom kort - ett svenskt lager. Men den tyska e-handelsjätten är knappast ensam bland de utländska företagen om att satsa lokalt för att vinna de svenska kundernas hjärtan.

För brittiska Wiggle, som säljer cyklar och annan sportutrustning på nätet, är det en del av planen att den svenska sajten ska kännas så “svensk” som möjligt.

Annons

- Ja, det är en medveten strategi. Wiggles målsättning med denna lokaliseringsstrategi är att erbjuda den bästa möjliga handelsupplevelsen för våra kunder, bekräftar Sacha Lategan, företagets Nordics Country Manager, i ett mail till Ehandel.se.

Ska ge "100 procent svensk" upplevelse

Enligt Sacha Lategan har lokaliseringsstrategin två sidor. Dels handlar det om sajtens yttre, det vill säga att sajten ska vara på svenska, med bland annat livechat på svenska, betalningsalternativ som är populära i Sverige och produkter som är anpassade efter de svenska säsongerna. Dels handlar det om inre funktioner som behövs för att leverera vad Wiggle kallar en “100% svensk kundupplevelse”.

- I dagsläget har vi därför anställt en helsvensk stab på vårt huvudkontor i Portsmouth. Personalen består bland annat av svensk kundtjänstpersonal, onlinemarknadsförare och översättare. De sistnämnda ansvarar bland annat för att hålla våra korta och långa produktbeskrivningar på en mycket hög nivå och på så sätt bidra till en bra organic rankning på våra lokala marknader.

Wiggle.se lanserades i mars 2014, och nu i juni fick även Danmark en landsspecifik sida. Totalt säljer Wiggle till 80 marknader världen över.

Vad har ni för omsättning totalt för företaget respektive i Sverige?

- Tyvärr kan jag ej diskutera de exakta siffrorna. Men om man går in på en trafikjämförelsesajt som SimilarWeb eller Alexa.com kan man se att vi står bra till i jämförelse med våra svenska konkurrenter vad gäller antalet besökare.

Men även om sajten känns svensk hanteras logistiken fortfarande från Wiggles hemland. Alla paket, förutom de som innehåller cyklar, skickas till kunderna från företagets anläggning i Wolverhampton. Där har bolaget ett 30 000 kvadratmeter stort lager som ligger i närheten av de stora motorvägarna M5 och M6.

Prismatchar mot hela EU

Cyklarna monteras och testas innan de med PostNord skickas från ett lager i Portsmouth till kunderna i exempelvis Sverige.

Annons

Hur ser ni på konkurrensen inom er bransch på den svenska marknaden?

- Sverige ligger på många sett långt framme vad gäller utvecklingen av e-handel jämfört med många andra länder där Wiggle säljer. Dessutom är nordiska kunder mycket intressanta för utländska konkurrenter på grund av det starka sportintresset, höga genomsnittliga ordervärdet och den låga bedrägerinivån.

I Sverige konkurrerar Wiggle med företag som Sportamore, XXL och Addnature, och Sacha Lategan pratar gärna väl om de andra aktörerna som han menar alla har starka erbjudanden.

- Emellertid, en stor styrka hos Wiggle, vad gäller de övriga aktörerna inom branschen, är våra stora resurssatsningar på ett gediget prismatchningsarbete. I motsats till svenska handlare som endast matchar varandra, prismatchar vi även konkurrenter i övriga EU. Vårt pristeam gör detta automatiskt. Dessutom vet våra kunder att om de skulle hitta ett billigare pris någonstans utanför Sverige får de tillbaka skillnaden, avslutar Sacha Lategan.

År 2014/2015 omsatte Wiggle enligt uppgift 179 miljoner brittiska pund.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!