Bubblerooms VD: Vi ökar med över 35 procent i år

Tittar på automatisering för snabbare leveranser.

Tidigare i dag kom beskedet att Bubbleroom outsourcar sin logistik till Logent, som också tar hand om Boozts lagerverksamhet. I ett första skede tar Logent över Bubblerooms befintliga lagerhantering, men på sikt är planen att samarbete ska resultera i en ny lagerlösning.

LÄS ÄVEN: Bubbleroom outsourcar lagret - 35 nyanställs

Annons
Annons

Till Ehandel.se säger Bubblerooms vd Ville Kangasmuukko att skiftet till Logent har att göra med Bubblerooms tillväxt.

- Vi kommer att fortsätta att växa och då vill vi kunna fokusera på de kommersiella delarna. Det här beslutet tar vi för att vi vill få en snabbare leveranstid ut till kund.

All personal får stanna

Redan förra året blev ett rekordår för Bubbleroom. Då växte e-handelsföretaget med en bra bit över 50 procent, vilket räckte till en omsättning på över 200 miljoner kronor.

LÄS ÄVEN: Bubblerooms comeback: Över 10 miljoner i vinst 2017

Hur stor blir ökningen i år?

- Ja, det är två månader kvar på året. Men redan nu kan vi säga att vi kommer att ha en tillväxt på över 35 procent under 2018.

Som vi berättade tidigare i dag kommer Logent att rekrytera ett antal personer till att hantera Bubblerooms logistik. Hittills har Consortio Fashion Group - som äger både Bubbleroom och Cellbes - hanterat båda företagens logistik, och nu kommer de bara att arbeta med Cellbes. Omorganisationen innebär alltså inga uppsägningar, utan all befintlig personal får stanna kvar inom Consortio Fashion Group.

AutoStore en möjlighet

När Bubbleroom och Logent väl "har lärt känna varandra", som Ville Kangasmuukko uttrycker det, ska de båda företagen inleda en slags förstudie. Med hjälp av den ska Bubbleroom och Logent göra upp en plan för hur Bubblerooms logistik ska hanteras de kommande åren.

Annons
Annons

Ville Kangasmuukko berättar att en möjlighet är att investera i robotlagret AutoStore, vilket många andra e-handlare har valt att göra. Men om det blir AutoStore, eller om det blir någon automatisering över huvud taget, återstår att se.

- Många e-handlare har gått över till automation, men det finns både för- och nackdelar med det och det handlar ändå om en väldigt stor investering. Så vi vill ta den här tiden till att genomföra en ordentlig förstudie innan vi tar ett beslut.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!