Budbee ökar med 76 procent – men förlusten tredubblas

"Har gjort stora investeringar i infrastruktur".

Fraktföretaget Budbee dök upp för ett par år sedan och blev på kort tid något av en favorit bland e-handlarna. Företaget har hittills lockat till sig kunder som Apotea, DesignOnline, Inet och Eleven.

Resultatet: Minus 13,5 miljoner 

Men att erbjuda "first class home delivery", som Budbee utlovar på sin hemsida, är uppenbarligen inte billigt. Under sitt senaste verksamhetsår gick Budbee nämligen från ett minusresultat på 4,2 miljoner kronor år 2016 till minus 13,5 miljoner 2017. Det rapporterar Di Digital, med hänvisning till Budbees nya årsrapport.

Annons
Annons

- Resultatet kommer till följd av att vi investerat i utveckling av vår plattform samt gjort stora investeringar i infrastruktur, allt för att fortsätta vara det mest konsumentvänliga leveransalternativet, skriver Simon Strindberg, CCO på Budbee, i en kommentar till nyhetssajten.

Under samma period ska dock antalet e-handelsföretag på Budbees kundlista ha ökat stadigt, samtidigt som bolaget uppges utföra allt fler hemleveranser. Det har i sin tur lett till ökade intäkter.

"Vill vara med och driva utvecklingen"

2017 landade Budbees intäkter på 29,5 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 16,8 miljoner året innan. Under det senaste året har företaget bland annat hunnit med att lansera upphämtning av returer samt att bredda verksamheten till Göteborg och Malmö.

- Vi är helt övertygade om att e-handeln fortfarande är i sin linda och vi vill vara med och driva utvecklingen framåt, skriver Simon Strindberg.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!