Business Sweden lanserar USA-guide för svenska e-handlare

"Utmaningen är att lyckas sticka ut".

Med en stor marknad kommer förstås stora möjligheter, och många svenska e-handlare har siktet inställt på att nå ut i USA. Men även om man väljer en etablerad e-handelskanal som Amazon för att sälja till de amerikanska konsumenterna, så finns det utmaningar för den som vill lyckas på andra sidan Atlanten.

Därför har organisationen Business Sweden, vars mål bland annat är att öka omsättningen för svenska företag utomlands, genomför en studie av den amerikanska retailmarknaden online. Studien har resulterat i en guide, som ska ge en inblick i hur man kan förbättra sin digitala strategi för den amerikanska retailmarknaden.

Annons
Annons

- Många företag ser den amerikanska marknaden som nästa steg efter EU. Det är framför allt marknadsstorleken, inte minst för e-handel, som är den primära orsaken varför man vill in där, berättar Linda Laszlo-Ek, Senior Trade & Legal Advisor på Business Sweden, och Mayra Mateos, chef på Business Swedens kontor i San Fransisco, i ett mejl till Ehandel.se.

Legala krav och kulturella olikheter

Syftet med guiden, som har tagits fram av Business Swedens kontor i Sverige och San Francisco, är att belysa vilka kanaler som är relevanta om man som svensk retailer vill in på jättemarknaden i väst.

Vilka utmaningar finns det för svenska e-handelsföretag som vill satsa i USA?

- Även om USA är en väldigt stor e-handelsmarknad, så är konkurrensen stenhård och utmaningen är att lyckas sticka ut i sorlet av det enorma utbud som finns där. Kollegorna på våra kontor i San Francisco, Chicago och New York vittnar om att många svenska företag underskattar både vad som krävs i form av investering och resurser för att lyckas.

- Dessutom är det många som inte förstår de legala krav som ställs av både lokala myndigheter, men även av de större retailbolagen eller distributörerna. Det finns även en hel del kulturella olikheter mellan svenska och amerikanska kunder när de handlar online.

I samband med att guiden släpps, kommer Business Sweden att arrangera två frukostföreläsningar på temat försäljning i och till USA. De äger rum i Stockholm och Helsingborg under den här veckan.

"Gäller att hålla koll på reglerna"

Business Sweden menar att det finns ett intresse för svenska produkter bland de amerikanska konsumenterna, men att det gäller att vara ordentligt förberedd om man inte ska försvinna i bruset.

- Gör din hemläxa. Förstå marknadsvillkoren, definiera din nisch och sätt upp en plan. Den amerikanska marknaden är både dyr och extremt konkurrenskraftig, så inte att rekommendera att man går in på den utan att vara förberedd.

Annons
Annons

På vilket sätt kan ni hjälpa till med en USA-lansering?

- Business Sweden kan stödja svenska företag med både strategisk rådgivning och praktiskt stöd för marknadsinträdet. Med ett brett och upparbetat nätverk i USA, kan vi även knyta kontakter med lokala partners och potentiella kunder och leverantörer, för att nämna några exempel. Vi kan hjälpa företag att nå den amerikanska marknaden snabbare och mer effektivt.

Och tvärt emot vad många kanske tror - så är det inte nödvändigtvis Amazon som är den självklara vägen in i landet.

- Amazon är kanske inte för alla. Det gäller att hålla koll på hur reglerna ser ut före man ger sig in i spelet. Vår rekommendation är att i god tid sätta upp en strategi för Amazon, för att utröna hur och på vilket sätt just den kanalen kan stärka din närvaro i USA. Just vad det är för faktorer som man behöver fundera kring inför ett eventuellt samarbete med Amazon, går att läsa om i guiden som nu släpps.

Business Swedens USA-guide kan du ta del av på den här länken.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!