Bygghandeln genomgår en digital renovering

Enligt en ny rapport kommer bygghandeln på nätet att fördubblas inom fem år och stå för 12 procent av den totala bygghandeln i Sverige.

Bygghandeln på nätet omsatte cirka 2 miljarder kronor under 2014, en tillväxt med 33 procent jämfört med året innan, och så ser det ut att fortsätta. Idag står nätförsäljningen för 6 procent av den totala bygghandeln i Sverige, och enligt en rapport från HUI Research och Bauhaus, kommer den siffran att fördubblas till 12 procent inom fem år.

En anledning till det är det stora renoveringsintresse som råder just nu. Enligt undersökningen är hälften av de tillfrågade konsumenterna intresserade av att bygga om och bygga nytt, men endast 7 procent handlade majoriteten av sina byggvaror på nätet inför sitt senaste byggprojekt.

Annons

Det är dock på väg att förändras då allt fler får upp ögonen för att göra sina inköp på nätet istället för i butik.

Logistiken måste leverera

Anledningen är att bygghandeln hittills varit relativt osynlig på nätet med endast ett fåtal aktörer, men då konsumenterna blir allt mer e-handelsvana spår man att branschen kommer att växer explosionsartat på nätet.

Bekvämlighet, information och inspiration är precis om oftast drivkraften för att bygghandeln letar sig ut på nätet. Internet har gått om tidningar och magasin som den viktigaste inspirationskällan inför ett byggprojekt och sociala medier som Instagram, Facebook och Pinterest har blivit konsumenternas inspirationsmecka.

En stor utmaning är dock att få logistiken och leveranserna att fungera. För att prognosen ska uppnås krävs nämligen att försäljningen av större moduler, virke och verktyg tar fart på nätet.

− Bauhaus försäljning via nätet ökade med 50 procent under 2014. Om fem år kommer vår nätförsäljning att stå för 20 procent av vår totala omsättning. Nätet innebär nya möjligheter och för oss handlar det om att erbjuda det våra kunder efterfrågar och att hjälpa dem i köpprocessen, säger Johan Saxne, Marknadsdirektör Bauhaus.

 

Annons